Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Direktmarknadsföring

Abakus håvar in Ikea

Publicerad: 23 Juni 2011, 07:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:06

Pitcherna duggar tätt i dm-byråbranschen inför midsommar. Dagensmedia.se kan i dag avslöja att möbeljätten Ikea har valt Abakus.


Ämnen i artikeln:

IkeaAbakus

Ikea plockade nyligen in Grayling som sin första långsiktiga pr-byrå någonsin. Men Ikea har också precis inlett ett samarbete med direktmarknadsföringsbyrån Abakus, enligt Dagensmedia.ses källor.

En storseger för byrån, som har färre än tio anställda.

Från Abakus sida är man dock fåordig om prestigevinsten.

– Det stämmer, men jag kan inte kommentera detta mer just nu, säger Therése Bengtsson, byråchef på Abakus.

Inte heller vd:n Christel Hedin vill i nuläget prata om Ikea.

Flera pitcher väntas avgöras innan marknadsförings-Sverige checkar ut för sommarsemester, enligt Dagens Medias källor.

Kaplan RM har nyligen vunnit tre nya kunder som inte är offentliga – då avtalen inte är färdiga.

Flera av de ledande direktmarknadsföringsbyråerna nyanställer nu på bred front.

– Det är bra drag i konjunkturen, säger Magnus Nyström, vd för IK Stockholm

Under 2011 har byrån ökat från 17 till 22 anställda. För bara ett par år sedan bestod IK Stockholm av drygt tio personer.

Därmed har IK Stockholm tagit plats bland landets riktigt stora spelare inom direkt- och relationsmarknadsföring.

– Det beror på ökad efterfrågan, helt enkelt. Vi har ökat omsättningen med 20–30 procent varje år, säger Magnus Nyström.

Ytterligare två eller tre tjänster ska tillsättas inom kort.

– Vi lägger ett pussel för att få ihop det, men det är ett angenämt problem.

Bland annat har projektledaren Annelie Eklund värvats från Ingo.

Customer Clinic, Gadd och Kaplan RM har också ökat personalstyrkan hittills under 2011.

– Vi har gjort nya investeringar i vårt customer insight team, där vi förutom att stärka upp med ytterligare personal även investerat i avancerade analytiska mjukvaror för att vässa våra analyser ytterligare, säger Johan Nordenström, tillträdande vd på Kaplan RM.

Sammanslagningen av One More och One Direct till One Sthlm innebar fyra avhopp. Byrån har anställt 2 nya medarbetare och består nu av 22 personer.

Klicka på tabellen i högersapleten för att se samtliga kundrörelser i DM-byrå-branschen.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

IkeaAbakus

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.