Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Zendium först med ny native advertising på DN

Publicerad: 1 April 2015, 07:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:07

UPPDATERAD. Dagens Nyheter lanserar ny native advertisning-lösning. Zendium är först ut.


Ämnen i artikeln:

MindshareDN

Dagen Industri har sedan en tid tillbaka native advertisning på sin sajt. Nu följer Bonnier-kollegan Dagens Nyheter efter. Den nya annonsmöjligheten på dn.se gör det möjligt för annonsörer att synas direkt i nyhetsflödet på sajten med redaktionell text. Först ut att testa det nya formatet är tandkrämsvarumärket Zendium.

– Vi vill komma ut med vårt budskap med Zendium i en miljö och med ett koncept som är trovärdigt. Det är en möjlighet att berätta lite mer än med traditionell media. I tv till exempel har man ganska begränsat med informationsflöde om man jämför med native advertisning, säger Charlotte Hansson, produktchef för Zendium på Unilever till Dagens Media.

På dn.se syns artikelpuffen direkt i det aktuella nyhetsflödet på sajten men med en tydlig annonsmärkning. Charlotte Hansson menar att DN är helt rätt för Zendiums målgrupp.

– Den går bra ihop med vår målgrupp som är kunskapssökande. Jag tror att det kan betyda mycket att vara först eftersom man sticker ut lite mer i mängden med en produkt som folk köper på autopilot.

Kampanjen sträcker sig fram till vecka 15 och har tagits fram tillsammans med mediebyrån Mindshare. Contentbyrån Spoon står för produktion av innehållet.

Mediebyrån Tre kronor och Nyheter 365 har tidigare gjort andra native-lösningar på dn.se.

 

Arbetsgrupp

Unilever: Charlotte Hansson

Mindshare: Pär Vedin, Damon Razazi

DN: Rebecca Rauma

Spoon: Maria Marteleur

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

MindshareDN

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev