Digitalt presenteras av:

Youtubes första mobilannons

I dag är det svensk premiär för Youtubes annonsformat i mobilen. Första annonsören är Kraft Foods.

Sedan tidigare erbjuder Youtube annonsörer att köpa så kallade "promoted video ads" i mobilen, vilket gör att deras filmer hamnar högt när använderna söker klipp.

I dag är det premiär för det första fasta annonsformatet i mobilen, en bred banner över videoklippsflödet.

– Det är vår motsvarighet till masthead-formatet på Youtube.se. För många annonsörer är det intressant att använda mobilen som ett komplement till annonseringen på sajten, säger Daniel Rytterström, ansvarig för byråkontakter på Google i Sverige.

Första köparen av den mobila bannern är Kraft Foods med sin Starbar-kampanj med Megan Fox. Mediebyrå är Starcom. Kampanjen syns även på Youtube.se.

– Kraft har ett årsavtal med Youtube och är en av dem som ligger i framkant när det gäller att använda våra annonsmöjligheter, säger Daniel Rytterström.

Publicerad 2012-03-07 14.19Uppdaterad 2015-12-06 14.30

Dela artikeln: