Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Youtubes betaltjänst nära förestående

Publicerad: 12 November 2014, 08:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:23

Videojätten planerar att börja ta betalt för innehållet, rapporterar Wall Street Journal.


Ämnen i artikeln:

Youtube

En annonsfri prenumerationstjänst, där användarna istället betalar för innehållet, har varit på gång för Youtube under en längre tid.

– Just nu finns det en hel del av våra kreatörer som tror att de skulle ha nytta av abonnemang, så vi tittar på det. Dock har vi ingen utrullad tjänst ännu som vi specifikt kan berätta mer om, sade Googles Sverige-vd Stina Honkamaa till DN förra året.

Nu rapporterar Wall Street Journal att en lansering börjar närma sig. Tidningen hänvisar till ett uttalande från Youtube-chefen Susan Wojcicki under Code Mobile-konferensen i Kalifornien.

– Det ligger i närtid. Det kommer att finnas tillfällen då folk säger ”jag vill inte se annonserna”, sade hon enligt Wall Street Journal.

Youtube har sedan tidigare infört annonsformatet ”True view”, som innebär att annonsörerna kan ge användaren möjligheten att klicka bort reklamen efter fem sekunder.

Wall Street Journal uppger, med hänvisning till en anonym källa, att Youtube nu för diskussioner med innehållsskapare om att göra dem till en del av den reklamfria betaltjänsten.

För medieaktörer skulle en sådan tjänst innebära en möjlighet att kunna ta betalt direkt av användarna för sitt innehåll på världens största plattform för rörlig bild på nätet, givet att de är villiga att dela intäkterna med Google-ägda Youtube.

Bolaget, som köptes av Google 2006, har tidigare byggt hela sin affärsmodell på annonsintäkter och gratis innehåll för användaren.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Youtube

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.