Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Youtubers ska vägleda unga i gymnasievalet

Publicerad: 15 November 2016, 09:09
Uppdaterad: 15 November 2016, 09:14

Profilstarka Youtubers ska engagera unga i gymnasievalet. På Instagram ska Therese Lindgren och Sam Nilsson Ezeh hjälpa unga att göra sitt val i utbildningsdjungeln.


Ämnen i artikeln:

YoutubeInstagram

En kampanj på Instagram ska hjälpa unga i sitt gymnasieval. Intiativtagare till satsningen är Kunskapsförbundets och bakom kampanjen står Cordovan Communication.

– Det är en kombination av att visa på utbudet och att få eleverna att hitta rätt i alla de utbildningar som finns under Kunskapsförbundet. Både vi och Kunskapsförbundet tyckte det här var viktigt och kul, säger Ola Lundin, art director på Cordovan Communication, till Dagens Media.

Under kontot @charadparad på Instagram ska Youtube-stjärnorna Therese Lindgren och Sam Nilsson Ezeh göra charader på olika yrken kopplade till utbildningar. Bland annat kommer föjarna få ta del av yrken som astronaut, PT och reseledare. Anledningen till kampanjen är att förenkla valet och visa att det inte betyder allt.

– Det här är ett sätt att avdramatisera valet. Som ung är det lätt att tänka att gymnsievalet är ett livsavgörande beslut, säger Ola Lundin.

Kunskapsförbundets är en utbildningsaktör i Västsverige  för de tre kommunala gymnasieskolorna i Trollhättan och Vänersborg: Birger Sjöberggymnasiet, Magnus Åbergsgymnasiet och Nils Ericsonsgymnasiet. Med ett utbud på 15 olika gymansieutbildningar är Kunskapsförbundet en stor aktör när 15-16-åringar gör sina gymnasieval.

– Att de är kommunala spelar såklart stor roll. Men sen finns det ett brett utbud att välja mellan också, säger Ola Lundin.

Dagens Media har tidigare skrivit om hur Youtube-profilerna IJustWantToBeCool i en kampanj ska få unga att välja sjöfartsrelaterade yrken. Den här gången är det en utbildningsaktör som tar hjälp från Youtube-håll.  

– Youtubers är en oerhört stor inspiration för unga. Sättet som man kan ta del av deras vidoer är oerhört nära och de kan agera oerhört personligt, säger Ola Lundin.

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

YoutubeInstagram

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev