Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Youtube: ”Vi ser allvarligt på missbruk”

Publicerad: 20 November 2013, 14:37
Uppdaterad: 27 April 2016, 09:17

Google i Sverige vill inte kommentera vidden av fusket på Youtube – men ser allvarligt på fejkviews.


Ämnen i artikeln:

YoutubeGoogle

Dagens Media avslöjar i dag hur lätt, och billigt, det är att fejka framgång på Youtube. Framgång som sedan översätts till publicitet i medierna – vilket i sin tur kan generera stor spridning för reklamfilmer och annat material på Yotube.

Youtubes ägare Google spelar korten nära kroppen i frågan om köpta visningar på deras populära videotjänst.

Bolaget vill inte avslöja detaljer kring omfattningen av problemet, eller hur de jobbar med att motverka fusket. En anledning sägs vara att Google inte vill bjuda på ledtrådar som kan underlätta för fuskarna.

Inför Dagens Medias artikel ville ingen företrädare för Youtube eller Google i Sverige ställa upp på en intervju. Inte ens den raka frågan om vad som krävs för att en ”view” ska räknas på Youtube fick ett svar.

Efter att artikeln publicerats väljer Gustaf Brusewitz, nordisk kommunikationschef för Google, att ge följande besked:

Det krävs ett antal sekunders tittande på själva klippet (alltså efter att reklamen har tittats på eller klickats bort) för att det ska räknas som en ”view”.

Han säger även att Google i Sverige har vidtagit åtgärder på grund av upptäckt fusk med fejkade views på Youtube. Då har det bland annat handlat om att helt stänga konton.

– Men för att inte ge ledtrådar eller uppmana till fusk vill vi inte gå in på detaljer kring de enskilda fallen, säger Gustaf Brusewitz.

Fenomenet med köpta views kommer inte som en nyhet för Google och Youtube. Inför julhelgen 2012 raderades exempelvis 2 miljarder views från tre stora sktivbolags kanaler – då de misstänktes vara uppblåsta för att ge sken av framgång för deras artisters musikvideos.

Gustaf Brusewitz vill inte svara på hur utbrett fusket är.

– Vi ser väldigt allvarligt på alla försök att missbruka våra system, inklusive att artificiellt driva upp antalet views på YouTube.

– Om vi får vetskap om sådana försök vidtar vi åtgärder, inklusive eventuell stängning av ett YouTube-konto.

Google har även "en rad sofistikerade system på plats" för att motverka artificiella ökningar genom till exempel malware eller spam.

Vet du mer om fusket på de sociala sajterna? Kontakta reportern på erik@dagensmedia.se eller 0735-931030. Du kan vara anonym.

LÄS HELA REPORTAGET OM MEDIAKUNGEN och den globala handeln med likes, views och klick i det nya numret av Dagens Medias tidning.

Dagens Media #20 utkommer i dag i pappersform och digitalt via Dagens Medias tidningsapp för Iphone/Ipad eller Android samt via Readly.

LÄS ÄVEN:

Handeln med likes, views och followers.

• Inga säkra siffror över handeln med Yotube-klick finns. Men handeln tros ha startat i liten skala redan 2005 och växt till en ”betydande affär” runt 2009-2010.

• Globalt har det skapats en ljusskygg industri kring like- och klickhetsen, driven av fåfänga och ren affärslogik.

• Fenomenet med falska likes, views och följare i sociala medier kallas ibland ”botting”. Definitionen av det är när någon betalar en extern part för att för att generera klick.

• Ofta sköts det av ”bottar”, autamatiserade datorprogram. De kan skapa klick, likes och fejkade följare. Men det finns även leverantörer som jobbar med människor, ofta i länder som Bangladesh och Indien.

• Yotube-views är, enligt Dagens Medias källor, det lättaste att generera. Det är också det billigaste att köpa. Enligt uppgiftslämnare kan du köpa 100 000 ”svenska” Youtube-views för 250 dollar. Om du inte bryr dig om var klicken kommer ifrån kan det kosta så lite som 30-50 dollar.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

YoutubeGoogle

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.