Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Youtube-tittarna får välja reklamfilm

Publicerad: 3 December 2010, 11:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:29

Youtube låter tittarna välja vilken reklam de vill se. Annonsörerna betalar bara för sedda reklamklipp.


Ämnen i artikeln:

YoutubeGoogle

Med nya ”TrueView” ser tittarna fem sekunder av reklamen och kan därefter välja om de vill fortsätta att titta. Annonsörerna faktureras bara för reklamfilmer som visas i sin helhet eller i 30 sekunder.

I längre Youtube-inslag kan tittarna välja vilken av tre reklamklipp de vill se.

– Syftet med formaten är att ge användaren ökad kontroll och delaktighet även när det gäller reklamfilmerna, samtidigt som det också ytterligare höjer värdet på en visning för annonsörerna, säger Anders Gustafsson, ansvarig för Youtube i Sverige.

Formatet lanseras under de kommande veckorna, ”på båda sidor om Atlanten”, skriver Media Week.

– Vi kan i dagsläget inte ge någon tidsuppskattning på om eller när vi kommer att lansera formaten fullt ut även för svenska marknaden, säger Anders Gustafsson.

Amerikanska videosajten Hulu låter sedan länge tittarna välja vilken reklamfilm de ska se. I Sverige har bland annat Kanal 5 och Voddler uttryckt intresse av att testa liknande format.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

YoutubeGoogle

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.