tisdag31 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Youtube större än Facebook bland unga

Publicerad: 26 augusti 2010, 11:52
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:41

Youtube lockar fler än Facebook bland de riktigt unga, men i åldern 20-29 år är förhållandet det omvända.


SA

Synnöve Almer


Det kan vara svårt att få rättvisande, svensk statistik för de populära internationella sajterna. På Kia-index finns bara Microsofts sajter och de globala spelarna är oftast ovilliga att lämna ifrån sig nationell statistik. Orvesto Internet presenterar än så länge bara mätdata för 86 svenska sajter.

– Vi vill så klart få med även de globala sajterna. Vi för diskussioner med några av de större portalerna och för två portaler så finns det goda möjligheter. Facebook tror jag är svårt, men MSN har intentionen att gå med, säger Stefan Svanfeldt, affärsområdeschef Internet på TNS Sifo.

Sifo-mätningen Orvesto Konsument ger i alla fall svar på hur svenskarna upplever sitt användande av flera globala sajter. I den senaste mätningen som gjordes januari till april, hade MSN en veckoräckvidd på 22 procent i åldern 15-79 år, vilket är 1,6 miljoner svenskar. På Kia-index besöktes sajten av ungefär 5,5 miljoner unika webbläsare varje vecka under samma period.

Vid en titt på åldersgruppers användande av MSN, Facebook, Youtube, Myspace och Spotify i Orvesto Konsument har - kanske föga förvånande - samtliga sajter en användarpuckel i åldersgruppen 15-19 år, men flera har även stora användargrupper långt upp i åldrarna (se tabellen till höger). Störst veckoräckvidd i bland de unga hade Youtube, men i nästa åldersgrupp är det Facebook som regerar.

Facebook nådde totalt sett nästan 30 procent av 15-79-åringarna varje vecka. Under ungefär samma period uppgav Facebook att sajten nådde 3,7 miljoner svenskar i månaden.

Enligt samma statistik framkom att omkring hälften av 15-29-åringarna använder Spotify varje vecka och att Myspace har ett ganska magert användarunderlag bland svenskarna.

Nästa Orvesto Konsument kommer i oktober.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev