Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Youtube slår räckvidds-rekord

Publicerad: 4 Maj 2015, 11:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:01

SVT, TV4 och Youtube är de kanaler som når flest tittare i Sverige.


Ämnen i artikeln:

YoutubeMediavision

I Mediavisions rapport för det första kvartalet 2015 slår Youtube ett räckvidds-rekord. Sett till daglig räckvidd är det bara SVT och TV4 som når fler tittare en genomsnittlig dag.

– Att Youtube länge varit ohotad bland onlinetjänsterna är ingen nyhet. Det är däremot en nyhet att Youtube nu är i nivå med några av våra största tv-kanaler när det gäller såväl räckvidd som tittartid, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision, i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Det påverkar såklart både annonsörer och traditionella tv-aktörer. Annonsörerna ser redan idag ett ökat utbud av unga och kommersiellt attraktiva målgrupper på Youtube och tv-kanalerna måste i snabbare takt bygga strategier för sina reklamfinansierade onlinetjänster.

Rapporten från Mediavision visar också att fler äldre har börjat använda Youtube. Gruppen 65-74 år har fördubblat sin dagliga räckvidd jämfört med det första kvartalet 2014.

Vanligaste kanalerna att följa på Youtube är de som har med komedi, musik och spel att göra. Dock har Youtube-kanaler för matlagning, hälsa, skönhet och mode haft ett rejält uppsving.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

YoutubeMediavision

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev