Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Youtube öppnar upp för annonsgranskning

Publicerad: 22 februari 2017, 09:14
Uppdaterad: 24 februari 2017, 07:15

Företag som spenderar miljarder i annonser bara på den amerikanska marknaden bryter med Youtube.

Youtubes kampanjdata ska granskas av tredje part för att säkerhetsställa att statistiken är korrekt.


Ämnen i artikeln:

YoutubeGoogle

Youtube har infört nya standards för att kvalitetssäkra annonser, skriver Adage.

Videoplattformen kommer nu erbjuda oberoende granskning av kampanjer som rullar på Youtube för att visa annonsörer när en annons tagits emot, visats och för att validera internettrafiken.

De nya kraven har godkänts av Media Rating Council (MRC) vars uppgift är att införa enhetliga standarder för annonseringsstatistik.

Större grad av transparens har länge varit en central fråga för branschen och Procter & Gambles varumärkeschef Marc Pritchard välkomnar de nya kraven.

– Googles tillkännagivande, att få in mer medietransparens är ett viktigt steg som kommer hjälpa branschen framåt. Vi är glada över Googles agerande, vilket borde ge en positiv inverkan i att skapa en ren och produktiv mediedistributionskedja, säger han i Youtubes pressmeddelande enligt Adage.

Granskningen av statistiken innebär att MRC kommer verifiera de uppgifter som Google ger med tredjepartsaktörer som Integral Ad Science, Moat och Double Verify.

På så sätt ska annonsörer kunna vara säkra på att datan de får är korrekt. Att statistiken över hur många visningar en kampanj får och hur länge människor tittar på en annons faktiskt stämmer.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

YoutubeGoogle

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.