Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Youtube ökar utan annonser

Publicerad: 19 Februari 2009, 09:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

Trots att Google lanserade Youtube på svenska redan i oktober syns få annonser på sajten. Samtidigt ökar kampen om webb-tv-tittarna.


Youtube.se De få annonser som syns på sajten är framför allt sökannonser från Google. Ytterst sällan syns overlay-annonser på sajten - som Google betalade 12 miljarder kronor för. Detta trots att Google och Youtube har flera kreativa annonsformat i lager.

-Vårt team i Sverige jobbar hela tiden med annonsörer och byråer för att hjälpa dem få ut det mesta av alla våra produkter, som Google Adwords, Google Adsense och självklart också Youtube. Vi tror inte att svaret ligger i en enskild produkt, säger Stina Honkamaa, vd för Google i Sverige.

Samtidigt visar MMS nya siffror för Youtube-tittandet. Enligt dem tittar 36 procent av alla svenskar mellan 16 och 25 år på Youtube dagligen, en ökning med 1 procent sedan slutet av 2007. Enligt siffror från Mediavision hade Youtube drygt 350.000 svenska tittare varje dag under januari, vilket kan jämföras med 310.000 för Aftonbladets webb-tv och 240.000 för SVT. Youtube är också den webbplats som står för majoriteten av webb-tv-tittandet i Sverige.

För två veckor sedan presenterade TV3 dock en ny webb-tv-spelare där alla egenproduktioner ska läggas ut. I mitten av januari presenterade TV4 sitt Replay med långa program från moderkanalerna för att ta upp kampen om tv-tittandet på webben. -Det är de längre videoformaten som kommer att äga annonsmarknaden, säger Sorosh Tavakoli, vd på Videoplaza.

Hans företag levererar videoannonser till bland annat TV4:s och Kanal 5:s webb-tv. Tillsammans med Mediacom och Kanal 5 har Videoplaza gjort beräkningar som visar att det går att tjäna lika mycket pengar på webb-tv som vanlig tv.

-Ofta sägs det att det inte går att jämföra tv där annonsören köper en målgrupp och webben där vi pratar om CPM-priser. Jag har gjort ett försök att likställa dem och kan visa att det går att tjäna lika mycket pengar på nät-tv-annonsering som på tv-annonsering, säger Sorosh Tavakoli.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.