Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Youtube inför köpknapp på reklamen

Publicerad: 22 Maj 2015, 08:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:00

Youtubes Trueview-format blir en direktkanal till köp.


Ämnen i artikeln:

Youtube

Det nya formatet, Trueview for shopping, innebär att annonsörer numera har möjlighet att lägga till en köpknapp i sina Trueview-annonser hos Youtube, alltså de reklamklipp som användarna har möjlighet att välja bort efter en viss tid.

Köpknappen introducerades i USA i går men blir snart tillgänglig även för svenska annonsörer, enligt Googles nordiska kommunikationschef Gustaf Brusewitz.

– Trueview for Shopping kommer till Sverige inom de kommande månaderna, säger han till Dagens Media.

Den nya knappen leder inte till ett direktköp, utan till annonsörens egen sajt där köpet genomförs.

Enligt Google är bakgrunden till lanseringen att allt fler besökare använder Youtube för att inhämta information om produkter de funderar över att köpa. Tittandet på produktrecensioner har ökat med 50 procent det senaste året, skriver Adage och hänvisar till uppgifter från Google.

– En av de saker vi sett är att människor lämnar Youtube för att söka på Google efter samma produkt. På det här sättet minskar vi friktionen, säger Lane Shackleton, produktchef på Youtube, till Agage.

Det nya formatet har testats av amerikanska heminredningskedjan Wayfair. Jämförelsen mellan en standardannons i Trueview och motsvarande annons med köpknapp visade att köpannonsen gav tre gånger så mycket intäkter, enligt Google.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Youtube

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.