Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Youtube i reklambråk

Publicerad: 7 maj 2009, 08:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:31

Googles videotjänst Youtube har hamnat i konflikt med flera av sina innehållsleverantörer. Anledningen är att producenterna lagt in egen reklam i videomaterialet innan det lagts upp på Youtube.


De senaste månaderna har Youtube skickat skriftliga brev till flera av sina mest populära innehållsleverantörer, rapporterar Mediaweek. Anledningen till utskicken är att innehållsleverantörerna börjat lägga in egen reklam i det material som visas på Youtube. Videojättens utskick menar att det inte är tillåtet enligt avtalen som innehållsleverantörerna skrivit på.

Enligt Mediaweek är anledningen till utskicken egentligen inte att påtala att detta kan strida mot avtalen mellan innehållsleverantörer och Youtube utan för att inbäddad reklam ger mindre möjlighet för Youtube själva att sälja reklam på materialet.

Som Dagens Media tidigare skrivit har Googles videosajt stora problem med att tjäna pengar. Enligt en rapport från Credit Suisse kommer Youtubes annonsintäkter uppgå till knappt två miljarder kronor i år, samtidigt som utgifterna slutar på 5,9 miljarder kronor.

Från Youtube väntas snart klarare riktlinjer för hur innehållsleverantörer ska kunna lägga ut sponsrade eller reklamfinansierade klipp på Youtube.

- Upptäcker vi inbakningar av grejer så kommer vi definitivt påpeka det för de ansvariga. Men ingen ska vara rädd för att material ska försvinna från sajten, säger Tom Pickett, chef för försäljningen på Youtube, till Mediaweek.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.