Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Youtube gör shoppingsatsning

Publicerad: 15 november 2022, 13:36

Foto: Youtube

Kortformatet Youtube Shorts får flera shoppingverktyg.

Ämnen i artikeln:

YoutubeNyheter

Linnéa Kihlström

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se


Få kan ha missat den nedåtgående trenden i reklamintäkter som är en av anledningarna till att Facebooks moderbolag Meta nu gör rekordstora neddragningar av personal. En effekt av att reklamköpen minskar är också att mediebolagen nu letar efter nya intäktsströmmar.

När Dagens Media i oktober intervjuade Youtubes Sverigechef Michelle Kadir berättade hon att Youtube ser stora möjligheter med Youtube Shopping, det vill säga att kreatörer gör reklam för produkter som på ett enkelt sätt går att köpa. Det i utbyte mot att Youtube tar en del av intäkterna.

Nu skriver Financial Times att just detta kan bli aktuellt när Youtube nu planerar att lansera ett stort antal shoppingverktyg, bland annat till kortformatet Youtube Shorts. Enligt Youtubes egna uppgifter har Shorts över 30 miljarder dagliga visningar, och 1,5 miljarder inloggade användare i månaden.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev