Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Yahoo återvänder till Sverige

Publicerad: 7 november 2011, 12:51
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:52

Keynote Media Group får ansvar för all annonsförsäljning när Yahoo återvänder till Norden.


Ämnen i artikeln:

SellbranchYahoo

– Yahoo gör en nysatsning på Sverige med oss som partner, säger Fredrik Sellgren, vd på Keynote-bolaget Sellbranch som kommer att sköta all Yahoos försäljning i Sverige, Norge och Finland.

Yahoo har inte haft något kontor i Sverige på flera år.

Fram till nyligen hanterades den svenska marknaden från Spanien, men i våras initierades ett samarbete med Mediact. Efter Mediacts rekonstruktion blir det nu istället Keynote som tar över Yahoos representation i Sverige.

Uppdraget omfattar både displayannonsering och innehåll på portalen Yahoo.se. Däremot inte sökmotorn, där Yahoo samarbetar med MSN.

– Vi ska hjälpa dem att öka närvaron bland svenska annonsörer och att öka trafiken genom nytt innehåll, säger Fredrik Sellgren.

Redan nu har man tagit fram två nya takeover-format för annonsörerna och kommer att börja med nya advertoriallösningar i form av underavdelningar med kommersiella partner som avsändare.

Yahoo har tappat kraftigt i räckvidd i Sverige de senaste fem sex åren.

I dag besöks sajten av omkring 1 miljon unika besökare i veckan.

Framför allt är det mejlen och nyhetsflödena som drar.

– Kurvan har planat ut. Nu vill man återta mark och växa ytterligare i Sverige, säger Fredrik Sellgren.

För Sellbranch, som sedan tidigare samarbetar med portalerna Spray och Passagen, innebär Yahoo-uppdraget att bolaget fördubblar sin räckvidd från 1 till 2 miljoner besökare i veckan.

Tre nya säljare har rekryterats till följd av det nya uppdraget.

– Yahoo är ett bra komplement till Spray och Passagen. Sajternas målgrupper liknar varandra till ålder och beteende vilket innebär synergimöjligheter både på annons- och innehållsidan, säger Fredrik Sellgren.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SellbranchYahoo

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.