Wyatt säljer bloggsponsring

2010-01-28 13:55  

Wyatt Media Group erbjuder bloggsponsring på Blogg.se och Bloglovin.

– Annonsörerna efterfrågar bra sätt att komma ut i bloggarna. Eftersom vi tar hand om försäljningen både för Bloglovin och Blogg.se så jobbar vi mycket med att hitta roliga, varumärkesbyggande upplägg, säger Sophie Bråland, marknad- och försäljningsdirektör inom Wyatt Media Group, som även äger Bilddagboken och Lunarstorm.

Strax före jul började Wyatt sälja sponsrade inlägg på startsidan på Blogg.se och dess bloggar. Wyatts sajter når över 80 procent av 15-25-åringarna.

Den sponsrande annonsören skickar kampanjmaterial med text och bild till Wyatt, som tar det vidare till Blogg.se:s redaktör eller till den utvalda bloggaren. De utformar sedan det sponsrade inlägget baserat på materialet. Det går även att köpa sponsorplats högst upp på Bloglovins startsida.

– Det skrivs mycket om varumärken på bloggar och ibland är det otydligt om inlägget är sponsrat eller inte. Vi väljer att vara tydliga och är samtidigt noga med att välja rätt bloggare för annonsörens målgrupp, säger Sophie Bråland.

Kan annonsören påverka innehållet i inlägget?

– Sponsrade inlägg förutsätter självklart att kunden, bloggaren och läsarna ska vara nöjda. Bloggaren måste kunna använda sitt sätt att uttrycka sig och jag har ännu inte stött på att annonsören har haft synpunkter på det.

Annonsformatet passar framför allt företag inom mode, skönhet och nöje. Wyatt har har haft två bloggsponsorer sedan säljstarten – Garnier och TV4:s Melrose Place.

 

Bild: sponsring på Bloglovin.

 

 

Synnöve Almer

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt