Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Wrapp tar in Zennström – och 35 miljoner

Publicerad: 14 november 2011, 15:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:51

Wrapp, som digitaliserar presentkort, tar in drygt 35 miljoner kronor av riskkapitalbolaget Atomico, som leds av Niklas Zennström.


Marknaden för värdecheckar omsatte förra året nära 650 miljarder kronor globalt, enligt analysföretaget Pelorus Group. Det är den marknaden som Wrapps grundare, Hjalmar Winbladh, nu siktar på.

– För att uttrycka det enkelt, Wrapp turbochargar presentkorten genom att göra dem digitala samtidigt som vi inför en social dimension, sa Hjalmar Winbladh nyligen till Dagens Media.

Nu får bolaget ett rejält tillskott i kassan från välmeriterat håll: Skype-grundaren Niklas Zennström plöjer in dryga 35 mijloner kronor via sitt riskkapitalbolag Atomico, samtidigt som han tar plats i styrelsen.

– Wrapp drar nytta av två stora trender just nu, smartphones och sociala medier och tar sig in på en väldigt stor marknad. Jag har stort förtroende för att det erfarna teamet bakom Wrapp kommer att förnya presentkortsmarknaden drastiskt genom att göra den digital, social och mobil, säger Niklas Zennström i ett pressmeddelande.

Även det nordiska riskkapitalbolaget Creandum går in med pengar i bolaget, vars tjänster nu runt 20 bolag och varumärken använder sig av. De senaste namnen på kundlistan är Elgiganten och Rizzo.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.