Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Wordpress sätter varningsflagg på Googles cookieersättare

Publicerad: 19 april 2021, 12:25

Foto: ArtemSam

Wordpress bedömer att Googles cookieersättare Floc är en säkerhetsrisk och kommer inte att tillåta teknike.


Ämnen i artikeln:

GoogleCookies

Under våren har Google försökt hitta alternativ till tredjepartscookien, som ju som bekant ska fasas ut. Det här kommer att få stora konsekvenser för den digitala annonseringen eftersom det då blir svårare att rikta annonser mot specifika målgrupper. Redan i januari kunde Dagens Media rapportera att ett av de alternativ som Google ser som en lösning är verktyget är ”Federated learning of cohorts” (Floc), vilket samlar och analyserar olika intressegruppers – och inte individers – användardata från Chrome.

LÄS OCKSÅ: Charlotte Thür: Stort arbete för att hitta alternativ till tredjeparts-cookies pågår

Sedan en Chrome-uppdatering i mars i år har tekniken varit tillgänglig för allmänna test. Efter det har flera sökmotorer, däribland Brave Browser och DuckDuckGo, meddelat att man kommer att blockera Floc eftersom de inte bedömer att tekniken är tillräckligt säker. Nu rapporterar Bleepingcomputer att Wordpress, vars teknik ligger bakom 41 procent av alla sajter, att även de betraktar Floc som en säkerhetsrisk och därför tänker bannlysa den från Wordpress-sajterna.

Det Wordpress framför allt reagerat mot är att tekniken sparar besök på sajter som anses ”känsliga”. Dessutom flaggar de, enligt Bleepingcomputer, för att Floc-tekniken kan vara integritetskränkande för olika minoritetsgrupper.

Utfasningen av tredjepartscookies – och hur den digitala annonseringen kommer att påverkas av det – är en jättefråga för hela mediebranschen. Mediehuset Bonnier News, där bland annat Dagens Nyheter, Dagens Industri och Expressen ingår, meddelade nyligen att de under våren planerar att släppa en så kallad audience-plattform som ska kunna användas efter utfasningen av tredjeparts-cookies. 

I en intervju med Dagens Media i samband med nyheten sade Alexander Lydecker, chief commercial officer på Bonnier News, att plattformen skulle ge kunderna snabb tillgång till mediehusets förstapartsdata.

– Med vår storlek och räckvidd tror vi att plattformen kommer att vara ett väldigt bra och viktigt alternativ för våra kunder.

LÄS OCKSÅ: Mediebyråerna: Turbulens, cookiedöd och reklamtrötthet präglar framtidens annonsmarknad

 

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

GoogleCookies

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.