Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag22.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Widespace teamar upp med mediehus i USA

Publicerad: 15 September 2015, 05:48
Uppdaterad: 20 September 2016, 12:32

Trots adblockers och stora förluster för företaget – Widespace expanderar efter samarbeten med stora amerikanska mediehus.


Ämnen i artikeln:

WidespaceAdblockers

Tack vare samarbeten med stora mediehus som Business Insider, Vice och Reuters kan nu det svenska annonsbolaget Widespace nu nå ut till 200 miljoner smartphone-användare på marknader som Europa, USA och Mellanöstern.

– Widespace är en stark partner för allt fler mediehus som vill skapa lönsamhet och intäkter på sin mobiltrafik. Med relevant varumärkesannonsering ser vi till användarens och publicisternas bästa, säger Patrik Fagerlund som är vd på Widespace till Dagens Media.

Företaget har gått med förlust i två år, år 2013 blev förlusten 40 miljoner kronor och förra året 79 miljoner, efter finansiella poster. Samtidigt nästan dubblades omsättningen från 136 till 256 miljoner kronor. Förlusten är dock inget som oroar Patrik Fagerlund.

– Detta är inget konstigt alls egentligen. Widespace har aktivt valt att växa genom att investera i teknlogi och fler marknader.

Widespace mobilannonsering har i dagsläget en räckvidd på över 128 miljoner unika smartphone-användare i 19 europeiska länder, vilket motsvarar mer än hälften av användarna i Europa.

På den svenska marknaden har Widespace i dagsläget en räckvidd på 95 procent, vilket motsvarar 5,7 miljoner svenska smartphone-användare.

– Användningen av smartphones fortsätter att växa och vi tror att relevant och mätbar reklam kommer att vara  värdefullt för varumärken som vill nå sina målgrupper i rätt tid och i rätt sammanhang.

I framtiden ser han att det kommer att bli färre men bättre annonser och betydligt mindre irrelevant annonsering. Ett premium internet som är renare och snabbare än idag.

– Adblockning kommer fortsätta att vara ett hett ämne och vi välkomnar den som en hälsosam dialog men det är inget som oroar oss. Vi tror på att ta hand om användaren och att det kommer löna sig.

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

WidespaceAdblockers

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.