Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Widespace sjösätter nytt annonsformat

Publicerad: 23 januari 2013, 05:30
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:58

Det mobila annonsnätverket Widespace sjösätter ett nytt annonsformat som ska underlätta för kunderna att ladda ner digitala kuponger direkt i mobilen.


Ämnen i artikeln:

Widespace

Det nya annonsformatet innebär att användarna kan ladda ner en digital kupong till sin Iphone genom att klicka på en mobil banner.

Kupongerna kommer sedan att kunna känna av var användaren befinner sig och påminna om erbjudandet när användaren befinner sig nära exempelvis en butik där erbjudandet kan lösas in.

Annonsformatet möjliggörs genom att Wiespace använder sig av Appl-eappen Passbook.

– Vi är först med det här formatet i Norden. Alla annonsörer vill ju att något ska hända när man klickar på deras annons. Apple har nu tagit fram en funktion som många rabattkortsföretag försökt skapa, säger Henric Ehrenblad, grundare och vice vd på Widespace, till dagensmedia.se, och fortsätter:

– Det här formatet har en enorm räckvidd. Många har ju en Iphone som är uppdaterad till den senaste versionen av Ios och har tillgång till Passport.

Den första annonsören att använda sig av annonsformatet är McDonalds, men enligt Henric Ehrenblad är intresset stort även hos andra annonsörer.

– Det här är ju ett sätt att inte bara göra annonser som förklarar ett erbjudande, utan som driver kunden till butiken.

Ni använder er ju av Passport, finns det inte en möjlighet att andra annonsnätverk gör detsamma?

– Jo, absolut, Passport är ju standard, men det viktiga är hur man använder appen.

Hur har kampanjen för McDonalds tagit emot?

– Vi har haft väldigt höga klicktal. Vi har inte fått några exakta siffror från McDonalds, men de r väldigt nöjda.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Widespace

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.