Digitalt
Widespace om nya satsningen: "Vi adresserar ett hål i marknaden"
Publicerad: 5 april 2017, 06:10
Uppdaterad: 5 april 2017, 13:16
Patrik Fagerlund, vd för Widespace. Foto: Janne Naess
Widespace vd Patrik Fagerlund berättar om storsatningen "Summit Marketplace", som innebär att bolaget tar steget fullt ut från annonsnätverk till positionen som teknologileverantör till branschen.
Under förra året valde flera publicister att avbryta sitt samarbete med annonsnätverket Widespace, för att istället plocka hem sin mobilannonsering.
Bonnier News Sales bröt redan i december 2015, medan Bonnier Tidskrifter och HD-Sydsvenskan lämnade under hösten 2016.
Redan då sade Widespace vd Patrik Fagerlund till Dagens Media att bolaget därmed är inne på en ny väg, som innebär att bolaget går tillbaka mot att bli den aktör man ville vara från början: ett teknikbolag som erbjuder tekniska mobila plattformar.
Nu är Widespace mitt uppe i sin största tekniklansering någonsin, som går under namnet "Summit Marketplace - by Widespace".
Plattformen fungerar som en öppen marknadsplats med möjlighet för annonsörer och publicister att köpa mobila kampanjer, och innebär att Widespace tar ett steg tillbaka för att istället överlåta tradingen i händerna på de olika aktörerna.
– Fram till för två år sedan har vi sålt media underbyggd av vår teknologi, och en av anledningarna till att vi varit så framgångsrika i att sälja manuell media var att vi byggde specifik mobil teknik som gjorde att vi levererade väldigt bra resultat. Men just nu sker ett självklart skifte som innebär att vi går över i en programmatisk värld – automatisering helt enkelt. Det förvånar mig snarare att det inte hänt snabbare, om man exempelvis tittar på hur aktiehandeln förändrades genom automatisering. Nu sker samma sak i medievärlden, säger Patrik Fagerlund till Dagens Media.
"Enormt viktigt steg för Widespace"
Det som varit Widespace fokus under de senaste två åren, är att lyfta ut den teknik man har för varumärkesannonsering i mobilen, så att fler ska få användning för den.
Första gången man levererade en self serivce-lösning var förra året, som gjorde det möjligt att köpa det medieutrymme Widespace sitter med.
– Efter att ha byggt vidare på det kan vi nu lansera en marknadsplats där Widespace försvinner lite och egentligen endast levererar teknologin till köparna och säljarna, och låter de handla själva. Summit Marketplace är ett enormt viktigt steg för Widespace och innebär att vi tar steget fullt ut till positionen som teknologileverantör till branschen. Det förenklar för alla parter och gör processen mer flexibel. Intresset har varit stort från både köpar- och säljarsidan, och inte endast i Norden utan i länder världen över, säger Patrik Fagerlund.
Patrik Fagerlund menar nämlingen att alla sitter med samma problem, som utgörs av en avsaknad av teknik anpassad för mobila programmatiska kampanjer utanför Google och Facebook. Det i sin tur har lett till att de två jättarna i praktiken slukar all tillväxt i digitala annonsintäkter.
– Det här hålet i marknaden är kanske det mest intressanta med det här. Google och Facebook gör ett fantastiskt jobb med att leverera annonser där användarna finns, vilket primärt är i mobilen. Men om vi tittar utanför deras "walled gardens", är antalet mobila besökare 60 procent för övriga publicister och kommersiella aktörer. Men intäkterna, enligt Widespace beräkningar, är bara 15 procent. Det vi adresserar med den här marknadsplatsen, är just det här hålet i marknaden utanför de två giganterna, säger han.
"En gigantisk frågeställning"
Widespace började utveckla teknologi för programmatiska annonsköp till mobilen redan 2008. Alldeles för tidigt, menar Patrik Fagerlund, då ingen vid tidpunkten var intresserad av att använda den typen av teknologi. Nu ser man dock en stor efterfrågan på den här typen av marknadsplats, både från annonsörer, publicister och byråer.
En annan av utmaningarna som Widespace menar att Summit Marketplace löser, är den som har aktualiserats särskilt de senaste veckorna.
En lång rad globala annonsörer har valt att bojkotta Youtube som annonsnätverk, efter att det visat sig att deras annonser har hamnat i anslutning till extremistiskt innehåll på plattformen.
– Widespace har alltid sysslat primärt med varumärkesannonsering, där man vet exakt vilka man når, var och när. Alltså väldigt varumärkessäkra miljöer. Det börjar bli viktigare och viktigare, och är numera en gigantisk frågeställning, särskilt i Storbritannien och USA, med både debatten kring fake news och extremistiskt innehåll på Youtube. Helt plötsligt ligger vi väldigt rätt i tiden med funktionaliteten även i den här plattformen, där du vet exakt vad du får.
"Summit Markeplace" lanseras nu i Norden, följt av övriga Europa kommande månad. Lanseringen skapar enligt Widespace även en naturlig möjlighet för marknader utanför Europa där plattformen redan används, som i Ryssland och Brasilien.
Den stora skillnaden för Widespace blir att de inte längre kommer uppfattas som en konkurrent till publicisterna, tror Patrik Fagerlund.
– Reaktionerna hittills har varit att plattformen är väldigt lätt att använda, och rolig. Det är ju det bästa betyget man kan få, säger han.