Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Widespace expanderar till USA

Publicerad: 24 Mars 2015, 07:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:08

Mobilannonsbolaget Widespace har ökat tillväxten i Europa med 400 procent. Nu satsar bolaget på en USA-lansering senast år 2016. Det skriver breakit.se.


Enligt breakit.se har mobilannonsbolaget Widespace under de senaste åren fått en allt starkare ställning i Europa.

Bolaget har expanderat kraftigt och nu är planen en lansering på den amerikanska annonsmarknaden senast under 2016.

– Sverige är fortfarande motorn men nu är de andra marknaderna på väg att gå om den svenska mätt i omsättning. Vi ser en tillväxt på över 400 procent på enskilda europeiska marknader just nu, säger Patrik Fagerlund, en av Widespaces grundare, till breakit.se.

I sin artikel skriver Breakit att bolaget i fjol omsatte 275 miljoner kronor, vilket kan jämföras med en omsättning på 136 miljoner kronor under 2013.

– Siffrorna för fjolåret blir offentliga nästa vecka och jag vill inte kommentera dem nu. Men under 2015 räknar jag med en tillväxt på runt 100 procent, säger Patrik Fagerlund till breakit.se.

Även de anställda på bolaget har ökat lavinartat. I slutet av 2012 fanns det 29 stycken anställda i bolaget, vilket har ökat till 220 anställda i dag.

Lanseringen i USA ska ske genom att ta in riskkapital från externa aktörer.

– Ska vi gå in i USA så ska det bli en ordentlig satsning. Då behöver vi ha in runt 15 till 20 miljoner dollar från någon extern aktör, säger Patrik Fagerlund till breakit.se

Enligt Brakit finns både Industrifonden och Northzone med som större ägare idag. Tillsammans har de gått in med runt 100 miljoner kronor.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.