Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Webtraffics aggressiva tillväxtplan

Schibsteds Webtraffic satsar på målgruppsstyrd annonsering och siktar återigen på fördubblad omsättning.


Publicerad 2010-06-24 11:13
Uppdaterad 2015-12-06 15:46

Ämnen i artikeln:

Schibsted

Dela artikeln:

Shibstedägda annonsnätverket Webtraffic säljer osålt annonsutrymme på en handfull Schibsted-sajter, däribland Aftonbladet, Blocket och Tv.nu, och ett hundratal externa.

Nyligen fick företaget också uppdraget att sälja Schibsteds nya annonspaket för mobilsajter “Svenska mobilpaketet”.

Företaget har haft en aggressiv tillväxtplan sedan Shibsted tog över 2007. Förra året fördubblades omsättningen nästan, trots lågkonjunkturen, och Webtraffic är nu en av de största annonsnätverken med en omsättning på knappt 100 miljoner kronor.

Det kostar att växa snabbt men vi har inte gasat mer än att vi fortfarande är lönsamma, säger vd:n Joakim Pops.

Det mesta säljs på exponering, med priser från 5 kronor för 1 000 exponeringar.

Mellan 20 och 30 procent av omsättningen kommer från Shibsteds sajter. Men både Svd.se och E24 har hoppat av samarbetet och säljer nu allt utrymme själva.

– Olika sajter har olika önskemål och vi måste vara mycket lyhörda. Det måste finnas en tydlig skillnad mellan vår och Schibstedsajternas egna produkter. Hade vi tagit av deras affär skulle vi inte få vara kvar, säger Joakim Pops.

Den största skillnaden är att Webtraffics kunder inte vet på vilka sajter de hamnar, och kampanjerna pågår ofta under lång tid. Vill man kunna bestämma placering måste man vända sig direkt till sajtens annonsavdelning.

Som andra annonsnätverk har Webtraffic alltmer börjat styra annonsplaceringarna efter målgrupp.

– Vi når omkring 85 procent av internetpopulationen och med dagens teknik har vi stora möjligheter att skära ut en viss målgrupp, exempelvis unga män i storstäder som ska nås på vardagar. Det är definitivt en framgångsfaktor i den allt hårdare konkurrensen mellan nätverken, säger Joakim Pops.

Han tror att den viktigaste utvecklingen för annonsnätverken framöver ligger i vertikala lösningar och förmågan att nå väldigt specifika målgrupper i nätverket.

– Till exempel sportpaket. Ny annonsteknik gör att vi kan skapa mer riktade annonslösningar, säger Joakim Pops.

Målet för 2010 är att återigen fördubbla omsättningen och ytterligare öka intjäningen för sajter och resultatet för annonsörer.

– Vi satsar på tre områden - det mobila paketet, webb-tv och behavioural targeting.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.