Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Webb-tv-säljet lossnar

Publicerad: 14 maj 2009, 08:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:31

När Mediavision presenterar nya räckviddsiffror för webb-tv är ökningarna små. Men sajternas egna siffror pekar rejält uppåt och annonssäljet hänger på.


När Mediavision tidigare i veckan presenterade siffror över räckvidden för webb-tv i april var Youtube överst på listan med en räckvidd på 59 procent, samma som i april förra året. Aftonbladet tappar något, från 48 till 45 procent.

- Man måste hålla i sär olika mätningar. Det Mediavision gör är mer en slags varumärkestrackning. I april ökade vi rena visningar med 28 procent jämfört med april förra året, säger Elsa Falk, chef för rörlig bild på Aftonbladet.

Enligt Kia Index ligger Aftonbladets tv-sajt på stadigt över en miljon unika besökare i veckan, det är också de siffrorna som Aftonbladet främst använder i annonsförsäljningen.

- Säljet följer med tittandet uppåt. I stort har det ju varit en dipp första kvartalet för alla medier men vi har hittills i år sålt mer än vad vi gjorde under förra året. Tittar man på tv-spelaren ser man att vi har mycket fullt och vi rear inte ut våra produkter, säger Elsa Falk.

Expressen kom i gång senare med sin webb-tv-satsning än konkurrenten Aftonbladet. Sajten har flera samarbeten inom Bonniersfären, bland annat med TV4 och Canal Plus men visar också upp tv-klipp från till exempel Kanal 5. Enligt Thomas Mattsson, chefredaktör för Expressen följer säljet med uppgången i tittande.

- Försäljningen i webb-tv-spelaren är över budget i april och maj, vilket man inte kan säga om resten av sajten. Vi säljer också flera olika format parallellt numera, så intäktspotentialen är högre, säger Thomas Mattsson.

TV4 och Expressens samarbete togs ett steg längre förra veckan då ett test där TV4:s spelare bäddades in hos Expressen. Annonserna som TV4 sålt följer även med till Expressens sajt.

- Att kunna flytta hela spelaren öppnar helt nya möjligheter både för spridningen av materialet och för annonsörerna, säger Mattias Fyrenius, vd för TV4 Nya Medier.

TV4:s nylanserade webb-tv-tjänst TV4 Play hade förra veckan 306.000 unika tittare. Säljet går också uppåt även om Mattias Fyrenius inte vill avslöja några siffror.

- Säljet hänger i allra högsta grad med tittarutvecklingen, men vi ska komma ihåg att det fortfarande är från låga nivåer. Nu handlar det om att växa vidare så att vi kommer upp i volymer och kan börja prata vanligt tv-språk.

Enligt Mattias Fyrenius är det flera olika format som fungerar bra.

- Ju närmare materialet man kommer desto bättre. Både de traditionella rörliga formaten och överlayannonser ger bra effekt.

Kanalen har redan börjat sälja in höstens Idol på webben. Malaco Leaf är en av annonsörerna som kommer att synas runt formatet.

- Vi är inte slutsålda runt Idol men vi har sålt in mer nu än vad vi gjort tidigare år, säger Mattias Fyrenius.

Kanal 5 var tidigt ute med en en satsning på webb-tv bland de svenska tv-kanalerna. Kanalen var också den första kunden för annonshanteringsbolaget Videoplaza som numera bland annat även har TV4 och Dn.se som kunder. Det senaste året har Kanal5.se fördubblat sitt webb-tv-tittande till cirka 150.000 i veckan.

- Säljet släpar efter något och marknaden är ännu inte riktigt mogen. Men intresset är definitivt ökande. Vi får fler förfrågningar och ett ökande intresse för hur man köper och vilka format som finns, säger Sam Rihani, försäljningschef för internet på Kanal 5.

Det hela webb-tv-branschen väntar på nu, och som många hoppas ska vrida upp intressent för annonsering ännu mer är ordentliga mätmetoder. I dag finns ett fåtal webb-tv-sajter med i Kia Index, bland annat Aftonbladet redovisar sin trafik.

- Flera viktiga delar, bland annat att medierna mer eller mindre har enats om format, finns nu på plats. Mätmetoder är på gång, säger Sam Rihani.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.