Washington Post storsatsar på Facebooks ”Instant articles”

2015-09-24 09:14 Erik Wisterberg  

Washington Post sätter ned foten – publicerar allt i Facebooks nyhetstjänst.

Facebooks ”Instant articles” är något av en ödesfråga för mediebranschen.

De svenska publicisterna har varit försiktigt inställda till upplägget, som i korthet innebär att Facebook låter medier publicera sitt innehåll i sin helhet direkt på Facebook via det sociala nätverkets app.

Det är ett drag som ska ge Facebook mer attraktivt innehåll. I utbyte erbjuds medieföretagen kortare laddtid, möjligheten till snyggt presenterade publiceringar och inte minst reklamintäkter.

Tidigare har medieföretag världen över använt Facebook som ett sätt att driva trafik till sina egna sajter. Instant article-upplägget innebär ett tvärt brott mot den modellen. Ingen trafik skickas vidare, utan användarna stannar hela tiden på Facebook.

De partners som varit med från start, exempelvis New York Times, Buzzfeed och National Geographic, har valt att bara publicera en del av sitt innehåll i form av Instant articles.

Nu uppger Washington Post att tidningen ska gå mycket längre.

Tidningen skriver att ”100 procent” av Washington Posts artiklar ska skickas till Facebook, så att de kan bli formaterade som Instant articles.

– Vi vill nå nuvarande och framtida läsare på alla plattformar, säger publishern Fred Ryan till Washington Post.

I reda tal handlar det enligt sajten Recode, som först rapporterade nyheten, om cirka 1 200 artiklar per dag.

Enligt en bloggpost från Facebook jobbar bolaget nu för att öka antalet användare som kan nås av Instant articles. Fler publicister uppges också ansluta sig.

”Ett dussin nya partners ansluter sig till programmet snart. Vi kommer att ta ombord ytterligare publicister under de kommande månaderna”, skriver Facebook.

Den medieägare som vill ansluta sig uppmanas att fylla i ett kontaktformulär.

Än så länge har inga uppgifter om att något svenskt medieföretag valt att ansluta sig presenterats, även om diskussioner lär föras.

Journalisten och författaren Andreas Ekström menar att medieföretagen bör akta sig för att sätta sig i knät på Facebook.

”Det är en del av Facebooks direkt obehagliga ambition att göra sig själva till ett inhägnat internet, en sajt som du egentligen aldrig ska behöva lämna, en webbsida som tillhandahåller allt från social interaktion till nyheter till bilder och filmer och förfinade sökmöjligheter. Man ska inte vara onödigt teknofobisk, men det tycks mig fullständigt självklart att världens publicister bör akta sig för det här”, skriver han om Facebooks offensiv.

Något som talar för att fler medieföretag kan komma att ansluta sig är möjligheterna till intäkter. Möjligheten finns att själv sälja annonserna i materialet som publiceras via Instant articles och behålla hela intäkten.

Alternativt erbjuder Facebook sig att stå för annonsförsäljningen mot 30 procent av intäkterna. Hur det blir med den saken i framtiden kan man dock bara sia om.

En annan fråga som ligger vågskålen är hur material från medier som väljer att stå utanför kommer att prioriteras av Facebooks algoritmer som styr vilket innehåll som dyker upp i användarnas flöden.

LÄS ÄVEN:

Här är Facebooks nyhetstjänst

 

PRENUMERANT? Läs hur de svenska medier och bedömare ställer sig till Facebooks nya upplägg:

Nu vill Facebook äga allt innehåll

 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt