Warpin tar teknikchef från Spotify

Nygrundande VR-bolaget Warpin får en ny teknikchef och medgrundare i Patrik Buckau, som närmast kommer från en chefsposition på musiktjänsten Spotify.

Warpin grundandes av Emma af Robson och Caroline Roth, tidigare på vd på Stampen-bolaget Modern Women Media respektive marknadschef på Gant.

Företaget specialiserar sig på strategiska lösningar inom virtual reality, augumented reality, och mixed reality – ofta samlat under namnet ”immersive tech”.

Målet är enligt företaget att ”vara drivande i utvecklingen” på området. Därför plockar man nu in Patrik Buckau som ny teknikchef och medgrundare. Han har de senaste fem åren bland annat arbetat som teknikchef för big data och maskininlärning på musikstreamingbolaget Spotify.

– VR-marknaden är just nu i en stark expansionsfas där kartan håller på att ritas. Allt hänger på hur man nu kan kommersialisera plattformen med hjälp av att erbjuda bra kunskap inom varumärkesbyggande, konceptualisering, distribution och teknik. Vi är övertygade om att den unika tekniska kompetens vi får genom Patrik kommer att göra vårt erbjudande mot varumärken ännu vassare, säger Warpin:s vd Caroline Roth, i ett pressmeddelande.

Sedan Warpin grundades förra året sedan har företaget bland annat arbetar med kunder som H&M, Hunkydory och Trygga Barnen. I mars genomför bolaget en nyemission.

– Jag har väntat länge på att tekniken ska mogna till en kommersiell nivå och det känns jättespännande för mig att nu kunna fokusera fullt ut på VR och AR med Warpin, säger Patrik Buckau i en kommentar.

– Vi kan driva Warpin hur långt som helst med den kapacitet vi besitter, oss tre cofounders emellan, och det nätverket vi har. VR-marknaden befinner sig nu i ett race och vi har alla förutsättningar för att ta täten, säger Emma af Robson.

Publicerad 2017-03-14 10.56Uppdaterad 2017-03-14 11.02