Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Walmart testar liveshopping på Tiktok

Publicerad: 18 december 2020, 07:34

Walmart är första annonsören att testa liveshopping på Tiktok.

Foto: Bild från Walmarts Tiktok-konto

Även Tiktok testar livestreamad shopping direkt på plattformen. Första annonsör ut är Walmart.

Ämnen i artikeln:

Tiktok

Madeleine Nilsson

madeleine.nilsson@dagensmedia.se


Som Dagens Media tidigare rapporterat har fenomenet liveshopping vuxit under pandemin, och annonsörer har huvudsakligen hållt sina shoppingevent på Instagram.

LÄS ÄVEN: Fem branschprofiler om fenomenet liveshopping

Nu ger sig även Tiktok in i leken, som tillsammans med Walmart genomför det första pilottestet på plattformen.

Walmart var dessutom en av intressenterna till att köpa Tiktok när Donald Trump hotade med att bannlysa plattformen.

Techcrunch skriver att Walmart tar hjälp av tio olika Tiktok-profiler för sitt shoppingevent, som går live idag, fredag 18 december. Eventet ska ledas av Michael Le, som har över 43 miljoner följare.

Det finns två sätt för användarna att shoppa på Tiktok, skriver Techcrunch. När Walmarts produkter visas så kan de antingen klicka på en pin som dyker upp och på så sätt lägga produkten i sin varukorg, eller så kan användarna klicka på en varukorgsikon som dyker upp i slutet av eventet där alla produkter som har visats dyker upp.

LÄS ÄVEN: Liv Sandberg till Tiktok 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev