Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Wallraffade som cykelbud – sände live

Publicerad: 10 Maj 2017, 12:36
Uppdaterad: 11 Maj 2017, 06:27

Erik Wisterberg, reporter på Breakit

Hallå där Erik Wisterberg, reporter på Breakit, som wallraffade som cykelbud för Uber och Foodora, samtidigt som det sändes live på Facebook.


Ämnen i artikeln:

BreakitFacebook

Varför gör ni detta?– Vi ville göra denna granskning för att för en gångs skull ge svar på hur villkoren ser ut för cykelbuden som vi alla sett på Stockholms gator. Vi trodde att det bästa sättet var att faktiskt med egna ögon se hur det var genom att göra det på riktigt. Jag hoppas att granskningen ska ge våra läsare nya insikter om verkligheten för cykelbuden på våra gator.

Hur gick det?– När jag var ute och cyklade märkte jag att så många frågor kom in på telefonen. När jag kom tillbaka till vår redaktion hade den nått en kvarts miljon människor, vilket har överskridit alla våra förväntningar.

Varför valde ni att sända live via Facebook?– Vi på Breakit älskar att testa ny teknik och Facebooks live-format är väldigt stort bland privatpersoner. Vi valde att göra Sveriges första livesända wallraff-reportage och få folk att ställa frågor direkt till oss. Vi tyckte det var spännande och djärvt av oss att göra detta.

Vad har du kommit fram till?– En av de centrala frågorna var hur mycket man får betalt för jobbet. Jag ville få svar på hur villkoren egentligen är för de människor som jobbar för de nya och uppmärksammade matleveransbolagen. Det jag kan säga är att vi har upptäckt en väldigt stor skillnad ur ett arbetstagarperspektiv mellan bolagen, säger Erik Wisterberg, till Dagens Media.

Amerikanska Uber Eats och tyska Foodora är ledande företag för matleverans i Sverige. Även finska Wolt och svenska Hungrig.se har inlett en stark offensiv i Stockholm. Både Foodora och Wolt har svenska ägarintressen i form av familjerna Stenbeck, via Kinnevik, och Wallenberg, via riskkapitalbolaget EQT.

Alex Hartelius


Ämnen i artikeln:

BreakitFacebook

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.