Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

VW första bilmärket på Ipad

Publicerad: 29 November 2010, 13:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:30

När Aftonbladet drar igång sin Ipad-satsning är Volkswagen en av annonsörerna – som inom kort också lanserar sin egen Ipad-tidning.


Ämnen i artikeln:

DDB StockholmVolkswagen

Först ut på Aftonpladet Ipad är bilagan Sportbladet. Där kommer Volkswagen att synas från första dagen med en annons för modellen Sharan. Annonsen är framtagen av Volkswagens byråer DDB och Mediacom.

– Det var ju första gången både för oss och våra byråer att jobba med det här formatet så vi har tittat utomlands för inspiration, säger Katarina Lakowitz, ansvarig för digitala medier hos Volkswagen i Sverige.

Annonsen är utformad för att ta tillvara på Ipadens fördelar och är konstruerad som ett mellanting mellan en annons och en kampanjsajt.

– Man kan gå in och välja vad man vill läsa om bilen, vilka detaljer och så, utan att behöva lämna själva sajten. Det är lite mer än tänket ”klicka här för att komma till vår kampanjsajt”.

Plattformen är fortfarande liten – vad är ambitionen med kampanjen?

– För oss är det helt enkelt att vi ville vara tidigt ute, det är en medveten strategi, men också för att vi snart släpper vårt eget Ipad-magasin. Det här är lite av en läroperiod för oss.

Magasinet är kundtidningen ”Das. World of Volkswagen” som redan ges ut i Tyskland och vars form och innehåll nu slipas för release på den svenska marknaden.

– Vi siktar på att ha den ute någon gång under december, säger Katarina Lakowitz

Arbetsgrupp:

DDB:

AD: Fredrik LundCopy: Linus ÖstholmWebbdesigner: Susanna AverpilUtvecklare: Andreas Fabbe AnderssonWeb producent: Linda ErikssonProduktionsledare: Barbro LångjuthProjektledare: Jerker Fagerström 

MEDCIACOM:

Kundansvarig: Jimmy Bolander Internet Planerare: Kristina Iwar Kampanjkoordinator: Jesper Save

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

DDB StockholmVolkswagen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.