Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Digitalt presenteras av:

"VR är relativt orörd mark – det är lätt att bli pionjär"

Publicerad: 8 Mars 2017, 16:55
Uppdaterad: 9 Mars 2017, 08:24

Faviana Vangelius.

Dagens Media besöker konferensen Women in tech och passar på att ta ett snack med Faviana Vangelius, vd och grundare av VR-studion SVRVIVE, om framtiden för VR och hur fler kvinnor ska våga ta klivet in i tech-industrin.


Ämnen i artikeln:

Women in techVR

Det var på ett besök till eventet Burning Man i Nevada som Faviana Vangelius fick upp ögonen för virtual reality.

När hon återvände till Stockholm kom hon snabbt till slutsatsen att här fanns egentligen ingenting för VR-intresserade – varken jobb eller utbildning. Så trots att hon pluggade heltid på Stockholm Universitet och dessutom satt i studentkårens styrelse, bestämde hon sig för att starta eget inom VR.

– Jag brände nästan ut mig, men lyckades ändå dra ihop ett team av superkompetenta människor som tillslut vågade satsa på det här. Men det var inte helt lätt, det tog ungefär ett halvår för mig att övertyga två personer att VR är den nya grejen och att det var dags att köra. Jag höll nästan på att ge upp, men den dagen då de faktiskt fick testa VR själva, då bestämde de sig, säger Faviana Vangelius till Dagens Media.

Hon berättar att hon till att börja med ofta fick frågan: "VR – varför då?"

– Jag brukar istället prata om "immersive media" idag. När man pratar om VR tänker de flesta på underhållning och spel, vilket vi framför allt ägnar åt oss idag, men det har så otroligt mycket potential att förändra en uppsjö av områden i livet. Tekniken kan appliceras på områden som hälsa, shopping, utbildning, och många fler. Utbildning är ett bra exempel, där kan VR låta elever faktiskt uppleva saker och ting för att lära sig, istället för att bara läsa om det. Möjligheterna är i princip oändliga.

Vad tror du kommer vara avgörande för att VR ska slå på massmarknaden?

– Det första är helt klart kostnaderna. Att uppleva premium-VR kostar enormt mycket idag, bara ett headset går på 10 000 kronor, utöver det behöver du en kraftfull spelmaskin. De är pengar vanliga konsumenter inte lägger ut på så ny teknik idag. Men det är bara en tidsfråga innan priserna sjunker, det har det gjort på ny teknik i alla tider, säger Faviana Vangelius och fortsätter:

– Det andra är att mobil VR måste bli bättre och mer "immersive", för det om något är nyckeln till massmarknaden. Men även där kan vi se att teknologin och mobilerna blir bättre och bättre hela tiden, så jag tror verkligen att vi kommer att förbättra kvalitetsnivån inom en snar framtid. Sist men inte minst måste designen på produkterna bli snyggare, så att folk faktiskt vill använda dem.

Faviana Vangelius faschineras av hur hjärnan påverkas av VR, och menar att det inte finns något annat medie som kan frambringa känslor på det sätt som VR-teknik kan.

– Det är ju typ Matrix, egentligen. Jag vill gärna utforska framåt vad VR kan skapa för positiva effekter för exempelvis människans förmåga att känna empati, vilket vi bland annat diskuterat med en lyckoforskare. Det finns ju enormt mycket forskning om människans psyke, men nästan ingen alls inom VR.

Ambitionerna med SVRVIVE är att bli världsledande, berättar Faviana Vangelius, och hon tror skarpt på att ett litet team kan skapa stora grejer.

– Just nu föreläser jag runt om i hela världen och för min personliga del är det fantastiskt att få vara med och inspirera i utvecklingen av den här teknologin. VR är ju relativt orörd mark, därför blir man ganska lätt pionjär när man lyckas komma med nya lösningar och insikter, säger hon och fortsätter:

– Framför allt känns det viktigt att få inspirera yngre tjejer att våga ge sig in i tech-branschen, och våga tala om misslyckanden, för det gäller att inte vara rädd för dem. De är en del av livet. Där tycker jag att Women in tech och andra plattformar liksom den här utgör ett steg i rätt riktning.

Vad mer behövs för att fler kvinnor ska våga ge sig in i tech-industrin?

– Förebilder är viktiga, men jag tror att det behövs uppmuntran på flera nivåer. Tjejer behöver få veta redan i skolan att det finns en plats för dem inom tech, och att det är okej att gilla teknik och matte. Framför allt behöver de få chans att upptäcka hur kul det faktiskt är.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Women in techVR

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev