Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Volvos lanseringsknep – ville köpa tweets av Aftonbladetprofilen

Två tusen kronor per inlägg - plus en egen XC90 att bränna runt i. Det erbjöds Aftonbladets Natalia Kazmierska av Volvos byrå.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 01 September 2014, 11:46
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:30

Ämnen i artikeln:

Volvo CarsAftonbladet

Volvos nya XC90 – ”den mest luxuösa och intuitiva Volvo” som bolaget någonsin lanserat – ska utmana lyx- och premiummärken som Audi, BMW och Mercedes.

För att skapa uppmärksamhet kring lanseringen har Volvos byrå The Viral Company tagit till ett kontroversiellt grepp: Köpta inlägg i sociala medier. 

Medieprofilen Natalia Kazmierska, debattredaktör på Aftonbladet, erbjöds enligt egen utsago två tusen kronor per twitterinlägg eller instagrambild.

"Det vi skulle vilja är att du via dina sociala kanaler delar med dig vad som är Made by Göteborg för just dig under hashtagen #madebygöteborg. Om du tycker att detta låter intressant så hör gärna av dig till mig omgående så kan jag ge dig mer information om timings, ersättning etc", står det i mejlet från The Viral Company, som Dagens Media tagit del av.

När Natalia Kazmierska ställde följdfrågor framgick det att The Viral Company erbjöd betalaning på faktura – samt en alldeles egen XC90 under en begränsad tid.

"Som ersättning kan vi erbjuda dig att du får bli en av de första som får testa helt nya XC90 under en hel vecka när den släpps på svenska marknaden i vår. Dessutom skulle du kunna få 2K/post som du postar i dina sociala kanaler. Jag tänker att det skulle vara lagom med 2 poster, alltså totalt 4K på faktura".

Enligt marknadsföringslagen måste all köpt reklam annonsmärkas. Därmed faller ett tungt ansvar på annonsörer och byråer som väljer att köpa sig plats i enskilda personers sociala medier-flöden.

Natalia Kazmierska uppger för Dagens Media hon inte fick några instruktioner om att inläggen skulle annonsmärkas.

– Det skulle nog se ut som att jag gjorde det på eget initiativ, skriver hon i ett mejl till Dagens Media.

Hos Natalia Kazmierska fick Volvo dock inga köpta Twitterinlägg eller Instagrambilder. Istället skrev hon en text om det kontroversiella upplägget.

”Hur smutsig sociala medier-byken än har blivit, så är det sällan vi journalister blir så ogenerat uppraggade av kommersen”, skriver hon.  

Dagens Media har tidigare berättat om andra exempel där annonsörer köper inlägg på exempelvis Instragram.

– Det mesta jag har fått för en serie bilder är 10 000 kronor, sade Lisa Tellbe som driver ett av Sveriges största Instagramkonton, tidigare till Dagens Media.

Dagens Media har varit i kontakt med Henrik Johansson, grundare och chef på The Viral Company, som bett att få återkomma. Dagens Media har även sökt Per Carleö, marknadschef på Volvo Cars.

LÄS ÄVEN:

Ämnen i artikeln:

Volvo CarsAftonbladet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.