Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Volvo vill växa på Twitter

Publicerad: 27 September 2013, 12:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:33

Bäst på Facebook, men kraftigt frånåkt på Twitter. Nu ska Volvo ta igen tappad mark.


Med drygt 120 000 följare på Facebook är Volvo störst bland bilföretagen i Sverige. Tvåan Volkswagen har hälften så många, men vinner däremot klart Twitter-statistiken med 502 följare mot Volvos 170.

– Vi har under de senaste åren valt att fokusera på Facebook då den största delen av vår målgrupp befinner sig där, säger Per Carleö, marknadschef på Volvo.

Volvo ämnar dock ändra på det.

– Även Twitter kommer bli en viktig kanal för oss framöver, från ett internationellt perspektiv är Volvo redan stora på Twitter, vilket även kommer förändras på den svenska marknaden.

Fördelen med Twitter menar han är dess funktion att snabbt sprida information med nyhetsvärde.

Per Carleö påpekar även vikten av att vara lyhörd.

– I slutändan är det alltid upp till vår målgrupp att avgöra var de vill kommunicera med oss, vi lyssnar och anpassar vår kommunikation därefter.

Framöver lanserar Volvo en internationell Instagrambaserad kampanj, där innehållet skapas av Volvos egna följare.

– Instagram är ju en fantastisk kanal för att dela bildesign, erfarenheter samt att ta del utav våra följares upplevelser, säger Per Carleö och fortsätter:

– Vi kommer överhuvudtaget framöver dela med oss mer utav vår skandinaviska design.

Volvos Instagramkonto har i skrivande stund 478 följare.

Läs allt om de största biltillverkarnas strategier i de sociala medierna i den senaste utgåvan av Dagens Media, nummer 16, 2013.

Bilföretagens aktivitet i sociala medier

(De tio bolag som säljer flest bilar i Sverige)

Facebook

(antal som gillar)

Volvo personbilar Sverige: 120 983

Volkswagen Sverige: 60 317

Audi Sverige: 51 666

BMW Sverige: 32 024

Toyota Sverige: 5 018

Kia Motors Sweden: 13 043

Skoda Sverige: 3 224

Ford Sverige: 48 883

Hyundai Sverige: 14 799

Renault Sverige: 6 380

Twitter

Volvo Personbilar SE: 170 följare, 305 tweets

Volkswagen Sverige: 502 följare, 450 tweets

Audi Sverige: inget konto

BMW Sverige: inget konto

Toyota Sweden: 30 följare, 2 tweets

Kia Motors Sweden: 79 följare, 129 tweets

Skoda Sverige: 51 följare, 13 tweets

Ford Sverige: inget konto

Hyundai Sverige: inget konto

Renault Sverige: 19 följare, 1 tweet.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Gustav Thunander

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.