Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Volvo bäst av biltillverkarna på nätkommunikation

Biltillverkarna får låga betyg i mediebyrån Starcoms ”Digital Health Check” som mäter varumärkens digitala närvaro. Volvo är dock bäst i klassen.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 21 November 2012, 08:07
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:04

Ämnen i artikeln:

KIAStarcomToyotaMercedesVolvo

I Digital Health Check rankas 263 skandinaviska företag i 24 branscher efter deras närvaro i digitala och sociala medier.

Totalt omvandlas 30 olika mätpunkter till en procentsiffra där 100 är max, och i den absoluta toppen ligger teleoperatörer, ideella föreningar och banker.

Biltillverkarna ligger mitt på snittet för alla branscher med ett värde på 45 procent.

Allra bäst är Volvo på 65 procent, följt av Mercedes på 56 procent.

– Volvo har ett tagit ett tydligt grepp om sin digitala kommunikation. Starkast lysande är deras aktivitet och närvaro i sociala medier samt deras förmåga att jobba med mobila lösningar – det är tydligt att de ligger klart före konkurrenterna, säger Björn Ivarsson på Starcom.

En stor grupp, 14 av 25 bilvarumärken, hamnar mellan 46 och 56 procent. Gemensamt för dem, men även många andra varumärken, är att de är dåliga på att svara på inkommande frågor, men samtliga har också egna Youtube-kanaler. Volkswagen är det enda varumärke som är aktivt på Twitter.

– Det är nästan grundläggande att svara på inkommande mejl inom 24 timmar, men väldigt få fick godkänt på den punkten. Där finns en stor förbättringspotential.

Något förvånande är dock att varumärken som Kia och Toyota, som i högre utsträckning riktar sig till yngre, urbana köpare, inte är bättre på digital kommunikation, berättar Björn Ivarsson.

– Att Volvo och Mercedes skulle vara i topp kom som en överraskning. Och det är alarmerande att så många av de studerade varumärkena är så svaga inom området dialog. Trenden mot ökad transparens och förväntningar på snabb och ärlig respons öppnar upp för ett behov av en bredare digital närvaro, säger Björn Ivarsson.

Utvärderingskriterier i Digital Health Check

Dialog (Användarfeedback, Chat funktion, Chat funktion utanför normala öppettider, Dialogforum, Svarar på e-mail inom ett dygn, Videomöte)

E-handel  (E-shop, Trustpilot)

On site-funktioner (Länk till sociala nätverk, Online video, Share this (e-mail), Share this (sociala nätverk), Anmäla sig till nyhetsbrev)

Traditionell onlinemarknadsföring (Banner-aktivitet, Kampanj-site, SEM (allmänna sökord), SEM (varumärke), SEO)

Mobil (Android app downloads, iPhone app downloads, iPad app downloads, Mobilsite)

Annan onlinemarknadsföring (Google maps, Wikipedia)

Sociala medier (Blogg, Facebook fans, Facebook-engagemang, LinkedIn-profil, Twitter followers, YouTube kanal)

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.