Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Volkswagen satsar socialt

Publicerad: 9 December 2010, 11:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:28

Sverige är prioriterad marknad när Volkswagen landsätter sin nya digitala strategi. Till sommaren ska allt vara på plats.


Succén för DDB-kampanjen Rolighetsteorin har fått Volkswagens internationella huvudkontor att få upp ögonen för digitala medier.

Nu har bolaget antagit en digital strategi som ska implementeras över hela världen.

Efter USA blir Sverige den första marknaden att anta den nya strategin.

– Trots att vi är en liten marknad får vi chansen före till och med Tyskland, eftersom vi var tidigt på bollen i digitala kanaler, säger Katarina Lakowitz, ansvarig för digitala medier på Volkswagen.

I USA har biljätten nyligen lanserat en helt ny sajt med gott om sociala element. Nu pågår arbetet med att göra samma sak i Sverige. Till sommaren ska allt vara på plats.

– Vi är mitt inne i processen med en mängd konsulter från Tyskland på plats. Arbetet handlar om hur vi möter våra kunder, inte bara hos återförsäljarna utan även externt.

Syftet med nybyggda amerikanska sajten är att ta reda på kundernas behov så tidigt som möjligt, på samma sätt som i den fysiska butiken. Besökarna väljer tidigt vilken bil de är intresserade av och får riktade erbjudanden utifrån det.

– Dessutom kan man jämföra Volkswagens bilar med konkurrenternas, det är lite kaxigt, säger Katarina Lakowitz.

Uppföljning och utvärdering av aktiviteterna är en viktig del i den nya strategin. Rolighetsteorins effekter mättes enbart i antalet sålda miljöbilar, vilket är svårt att leda tillbaka till den enskilda kampanjen.

– Från och med nu utvärderar vi allt vi gör i digitala medier. De som visar ett intresse av oss, dem ska vi ha koll på hela vägen, från att de klickar på en länk till att de köper en bil, säger Katarina Lakowitz.

Hon ger ett exempel från Bilmusiksbikten som Volkswagen gjorde tillsammans med Spotify.

– Eftersom alla som köpte en bil, på köpet fick ett halvårs abonnemang på Spotify Premium så kunde vi enkelt se vilka som agerat utifrån just den kampanjen.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.