Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Voddler startar Plus-tjänst – utan reklamfilm

Voddler startar betaltjänsten Voddler Plus, utan reklamspottar före filmen. ”Vi behöver få upp frekvensen i tittandet”, säger kommunikationschefen Anders Sjöman.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Henrik Widell


Publicerad: 04 Oktober 2011, 14:00
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:56

Ämnen i artikeln:

Voddler

Medlemmarna i Voddler Plus får se vissa hyrfilmer utan kostnad och rabatt på övriga.

Dessutom får de se gratisfilmerna utan reklam innan.

För övriga tittare har gratisfilmerna upp till fyra minuter obligatorisk reklamfilm innan de börjar.

Voddler avbryter aldrig filmer för reklam, men när tittaren själv väljer att pausa syns en pausbanner. Den är kvar även i Plus-tjänsten, precis som annonserna på sajten och under uppladdningstiden.

– Genom att ta bort reklamen innan filmen hoppas vi få upp frekvensen på tittandet, så att fler kommer till pausbannern, säger Voddlers kommunikationschef Anders Sjöman.

Att man tar bort reklamspottarna för Plusmedlemmar ska enligt honom inte tydas som att man inte tror på sin idé med reklamfinansierad gratisfilm.

– Absolut inte, letar bara ständigt efter nya intäktsmodeller. Pausbanners är ett format som annonsörerna förstår och som har en hög clickthrough.

Enligt Anders Sjöman gör tittarna i genomsnitt 2,5 pauser per film, och 14 procent av dem som pausar klickar på pausannonsen.

– Vi är själva glatt chockade över den höga klickfrekvensen. Om man tittar tillsammans och en behöver gå på toa, behöver de andra något att göra så de klickar på annonsen, säger Anders Sjöman.

Plustjänsten kostar 79 kronor per månad, 19 kronor under lanseringsperioden.

Voddlers gratistjänst startade för allmänheten i mitten av förra året. Vid årets slut var omsättningen 10 miljoner kronor och bolaget gjorde en rörelseförlust på 55 miljoner kronor.

Sedan i somras har Voddler en ny marknadschef. Jenny Berggren, tidigare Utbildningsradion, Nickelodeon och Discovery, tillträdde i juni.

Enligt henne har Voddler nu gått igenom en fas av teknisk utveckling och expansion där företaget etablerat sig i Norden och nu senast i Spanien.

– Nu går vi in i fas 2 där vi ska investera mer i marknadsföring för at berätta om vårt erbjudande. Historiskt har vi marknadsfört oss mycket via partnersamarbeten, vilket vi kommer fortsätta med, men vi har också planer på att köpa media.

Vilka är de största hindren för att få Voddler att lyfta?

– När Voddler lanserades var förväntningarna väldigt stora men kanske hade man inte riktigt tekniken då, det har vi idag, på flera plattformer och det tillsammans med större användarvänlighet gör att vi nu kan ta nästa steg och kommunicera på allvar.

Ämnen i artikeln:

Voddler

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.