Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Voddler släpper interaktiv pausbanner

Publicerad: 16 September 2010, 10:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:38

... Oskar Boding, säljchef på Voddler sedan i maj, som jobbar med att ta fram nya reklamformat för filmtjänsten.


Ämnen i artikeln:

Voddler

Voddler har just tagit in 40 nya miljoner i en nyemission. Hur går försäljningen?

– Siffrorna är inte officiella men intäktsutvecklingen känns bra. Vi ligger bra i tiden, men vi representerar en ny marknad och det tar tid att lära in ett nytt beteende, säger Oskar Boding.

Vad är nytt för annonsörerna?

– Den särskiljande faktorn som gör Voddler till en nyhet som reklamkanal är att alla våra användare tittar på film i inloggat läge och vi kan därför styra reklamen på både tittarbeteende och demografi. Nytt annonsformat är att pausannonsen som kommer upp när användaren stoppar filmen numera är ett interaktivt annonsformat som exponeras i fullskärm. Det är vi först med i Sverige. Vi har valt att låta en annonsör äga hela pausen istället för att rotera annonserna. Först att testa en Interaktiv Pause ad är Telia.

Vilka nya format är på gång?

– Vi är intresserade av möjligheten att låta användaren själv välja mellan reklamspottarna. Det har inte testats i Sverige än, och det ska bli intressant att se vad det innebär för annonsörerna att användaren gör ett aktivt val. I början lär det väcka nyfikenhet eftersom det är nytt, men blir man som mottagare även på sikt mer intresserad av reklamen när man har valt den själv?

– Vi tittar även på hur vi kan visa reklamfilmer i mobilen och om vi ska ha reklamspottar i våra trailers, som även användare som inte är inloggade kan titta på, och huruvida vi ska visa reklam när en pausad film återupptas. Det gör vi inte idag. Däremot blir det inga reklampauser i filmerna, det är viktigt för oss att inte störa filmupplevelsen.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Voddler

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev