Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Voddler och Tre startar ”filmernas Spotify”

Publicerad: 20 April 2012, 07:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:25

På måndag lanseras Voddlers och mobiloperatören Tres nya samarbete – som ska bli ett Spotify för filmälskarna.


Ämnen i artikeln:

TreVoddler

Samarbetet presenterades på en pressträff i centrala Stockholm på fredagsmorgonen.

Kunderna ska nu kunna se ett stort utbud av streamade eller nedladdade filmer och tv-serier på samtliga plattformar via mobilnätet.

– Med devisen att vi tror att alla älskar film är det här superspännande, säger Nicholas Högberg, vice vd på Tre.

Tres kunder ska i den nya filmtjänsten, som ersätter den tidigare tjänsten 3Film, erbjudas Voddlers utbud till ett kraftigt rabatterat pris jämfört med vad Voddler-kunderna betalar. För 149 kronor i månaden ska Tres kunder kunna se obegränsat med film.

Voddler har tidigare fått kritik för bristande kvalitet och utbud. Tjänsten ska nu ha uppgraderats rejält.

– Vi har svettats fram en teknologi som nu presterar extremt väl. Det gjorde den i ärlighetens namn inte vid starten, säger Voddlers vd Marcus Bäcklund.

Han berättar att bolaget har sneglat mycket på musiktjänsten Spotify – och vill nu förändra beteendet hos filmkonsumenterna på samma sätt som Spotify har revolutionerat musiklyssnandet.

Enkelhet och bekvämlighet för konsumenterna, möjlighet att använda alla typer av skärmar och plattformar, samt ett stort utbud av filmer har stått i fokus.

Man ska nu kunna ladda ner filmer för att se senare utan uppkoppling, eller börja titta på streamade filmer på exempelvis en dator, för att sedan stänga ner och fortsätta se filmen i mobilen.

– Vad Spotify har visat är att det inte finns en betalningsovilja hos konsumenterna. Men det kräver en oerhörd bekvämlighet, ”deviceoberoende” och tillgänglighet, säger Marcus Bäcklund.

Samarbetet mellan Voddler och Tre lanseras på måndag i en stor reklamkampanj. Här bygger Tre vidare på konceptet ”Mannen från 3”, framtaget av McCann Stockholm, och med Tre Kronor som mediebyrå.

– Vi lanserar med buller och bång på måndag i tv, print och på webben, säger Nicholas Högberg.

Sedan starten 2010 har över en miljon användare i Sverige, Norge, Danmark och Finland registrerat sig och tittat på film hos Voddler. Bolaget ska nu etableras på fler marknader med den uppgraderade tjänsten.

– Vi planerar att rulla ut i övriga Europa under 2012, säger Marcus Bäckström.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

TreVoddler

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev