Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

VM-sponsorer får underkänt på webben

Publicerad: 8 April 2010, 10:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:55

Huvudsponsorerna är dåliga på att utnyttja sökorden kring fotbolls-VM i Sydafrika.


Huvudsponsorerna Coca-Cola, Sony och Adidas har misslyckats med att koppla ihop sina varumärken med fotboll-VM på webben. Det skriver Guardian och hänvisar till en undersökning av SEO-konsultföretaget Tamar.

Än så länge har företagen inte kopplat sina varumärken till självklara söktermer som ”world cup 2010” och ”soccer world cup”.

Av de fem huvudsponsorerna Coca-Cola, Hyundai, Adidas, Emirates och Sony, är det bara Adidas och Emirates som på sistone har börjat köpa populära söktermer kring VM, enligt Tamar, medan Coca-Cola, Hyundai och Sony är helt osynliga i Googles sökvisningar.

Inte heller i Sverige verkar sponsorerna ha gjort några större ansträngningar för att koppla sitt varumärke till sökord om fotbolls-VM. Inget av företagen finns med bland de första hundra visningarna vid en sökning av ”fotbolls-vm 2010”.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.