Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Vivaki kartlägger sociala medier

Publicerad: 15 Januari 2009, 08:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

Mediebyråerna Starcom och Zenith ska få nya verktyg för att kunna kartlägga vad som händer i sociala medier.


Publicis, ägarbolaget till bland annat Digitas, Starcom och Zenith, startade i slutet av förra sommaren bolaget Vivaki för att samla koncernens olika dotterbolag. Inom Vivaki finns ett så kallat nerv center för utveckling av nya teknologier och plattformar, bland annat inom sociala medier, sök och mobil marknadsföring. Nu ska de första verktygen lanseras i Sverige.

Nick Burcher. - Vi börjar med att titta på sociala medier. Våra svenska byråer gör redan bra ifrån sig men vi ska hjälpa dem att bli bäst i klassen, säger Nick Burcher, ansvarig för sociala medier inom Vivaki.

Redan nu finns verktyg för att kartlägga vad som sägs om vad inom sociala medier, som kan användas på de svenska byråerna.

- Det här går redan att göra till viss del men vi har utvecklat verktyg som är mycket kraftfullare och vi kan följa i realtid vad som sägs om våra kunder och kan därmed snabbt följa upp om det behövs, säger Nick Burcher.

Han vill att sociala medier inte bara ska vara en del i större kampanjer utan att sociala medier ensamt ska kunna stå för en hel kampanj. Samtidigt berömmer han svenska medier och företag för att ligga långt framme med att integrera ny teknik. Han nämner Svenskafans reklamfilmer med Håkan Mild från 2006 som var tidigt ute med viral spridning. Han berömmer också Aftonbladet.

- Tittar vi på deras tv-satsning på nätet och i funktionerna runt Viktklubben ligger de långt fram jämfört med brittiska tidningar. Att Sverige är en liten marknad gör att den är lättrörlig och att det snabbt går att anamma nya tekniker.

En av de stora trenderna han ser för 2009 är användandet av mikrobloggar som Twitter och Jaiku.

- I Storbritannien har flera kändisar börjat använda Twitter, till exempel John Cleese och BBC:s Johnathan Ross. När BBC-komikern snart är tillbaka i rutan säger han även att han ska använda Twitter för att kommunicera med tittarna om vad programmet ska handla om.

I Storbritannien har företag börjat använda Twitter för att kommunicera erbjudanden till kunder och för att engagera kunderna i dialogen runt produktutveckling. Det är även här som Vivakis verktyg hoppas kunna bli en hjälp.

- Vanliga medier har börjat berätta om mikrobloggar på samma sätt som man tidigare rapporterade om bloggar och Facebook. Vi ser allt fler företag som tar till sig sociala medier, både för att få hjälp med produktutveckling från kunder och för rekrytering och konsumentrelationer, säger Nick Burcher.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.