Visselblåsaren om Cambridge Analytica: "Gick fruktansvärt fel"

2018-09-28 10:42  

Chris Wylie, visselblåsaren bakom Cambridge Analytica-skandalen, berättar i en intervju med DN hur man lyckades manipulera det amerikanska valet.

I maj i år försattes Cambridge Analytica i konkurs, det dataanalysbolag som försedde Donald Trumps valkampanj med Facebookdata från 87 miljoner människor.

Facebooks vd Mark Zuckerberg har suttit i förhör i både USA:s kongress och EU-parlementet, och har offentligt bett om ursäkt för det inträffade.

I en intervju med Dagens Nyheter berättar Chris Wylie, visselblåsaren bakom Cambridge Analytica-skandalen, hur han hjälpte till att bygga det propagandavapen som banade vägen för Donald Trump och försatte Facebook i kris.

Han jobbade som forskningchef på SCL, en militärleverantör med information och påverkan som varor, med uppdraget att ta ta deras arbete med påverkansoperationer till den digitala världen.

Genom arbetsgivaren kom han i kontakt med Steve Bannon, Vita Husets tidigare chefsstrateg under Donald Trump som fram till januari 2018 drev högersajten Breitbart News.

På uppdrag av honom började arbetet med att påverka det amerikanska valet genom SCL:s dotterbolag Cambridge Analytica. Inledningvist gick det ut på att kartlägga mönster på sociala medier och göra tester på människor för att se hur de reagerar på budskap. 

Under 2014 fick Cambridge Analytica, enligt flera vittnesmål, tillgång till Facebookdatan, och kunde genom den pussla med egenskaper och på så sätt göra förutsägelser om människor. 

– Kartläggningen gick ut på att hitta de som hade nära till paranoida konspirationstankar. De som är osäkra på sig själva, som är missnöjda, som inte mår bra mentalt. Man riktar sig mot dem och undergräver deras självkänsla, förstärker deras impulsivitet, gör dem förvirrade och oroliga. När man har brutit ner deras mentala försvar, då attackerar man dem med information, säger Chris Wylie till DN.

På frågan huruvida Trump skulle sitta i Vita Huset om det inte vore för honom, svarar han:

– Cambridge Analytica skapades inte för att hjälpa valkampanjer. Det skapades för kulturkrig. 

I intervjun berättar Chris Wylie hur han började må dåligt av arbetet, sade upp sig från SCL och till slut bestämde sig för att gå ut och avslöja hur Cambridge Analytica jobbade.

– Jag trädde fram för att jag visste saker som andra behövde få veta. Jag axlar min del av ansvaret för ett projekt som gick så fruktansvärt, fruktansvärt fel.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt