Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"Visar på tyngden som onlinetjänster kan skapa"

Publicerad: 10 Juli 2017, 11:46
Uppdaterad: 10 Juli 2017, 13:30

Foto: Press/Skärmdump från "Skam"

SVT:s programdirektör Lena Glaser kommenterar succésiffrorna för fjärde säsongen av "Skam".


Ämnen i artikeln:

SVT Play

Dagens Media har låtit MMS plocka fram de konsoliderade siffrorna för den fjärde säsongen av norska braksuccén "Skam".

Den fjärde säsongen har haft en webbpublik på runt 400.000 per avsnitt och starterna har legat på mellan 700.000 till 900.000. SVT:s vd Hanna Stjärne har tidigare i en intervju i Sveriges Radio sagt att "Skam" slagit alla tittarrekord och blivit det mest tittade programmet på SVT Play någonsin.

– Det har varit fantastiskt med fyra säsonger av "Skam", konstaterar Lena Glaser, programdirektör på SVT, och fortsätter:

– Serien har kunnat locka en yngre målgrupp som annars är svår att attrahera. Här har vi hittat en serie som är enormt uppskattad, det ser vi på mängden tittningar oavsett om man räknar starter eller tid. Det är väldigt roligt att se att serien har träffat rätt och att en yngre målgrupp kommer till oss.

Lena Glaser säger att man med "Skam" har sett ett omvänt förhållande mellan tittandet online jämfört med linjärt.

– Vi har även sänt fjärde säsongen linjärt men det är SVT Play-tittandet som är störst, det är med all sannolikhet en riktning som tittandet tar.

Än så länge är analysen av tittningen och vad Skam har gett för synergieffekter inte klar. Det är däremot tydligt att "Skam" har haft en unik egenskap när det kommer till att nå flera olika målgrupper, men framförallt en yngre, menar Lena Glaser.

– När en målgrupp söker sig till SVT Play är det naturligtvis ett tillfälle för oss att visa på våra övriga utbud och vi jobbar på att bli ännu bättre på det.

Vad innebär den här Skam-succén för SVT Play som plattform?

– Det visar att publiken hittar oss när vi har något som attraherar dem, det visar också att det går att göra bra program för en yngre målgrupp. Ibland har det låtit som om det är omöjligt, men NRK har verkligen lyckats med det. Det visar också på tyngden och trycket som onlinetjänster kan skapa och att det finns en motsvarighet i onlinevärlden till det vi kallar lägerelds-tv, det vill säga att många samlas kring ett program eller en serie, säger Lena Glaser och fortsätter:

– Utvecklingen av online-tv skapar nya och bättre förutsättningar för oss att nå hela publiken, men delvis på nya sätt. Detta gäller absolut inte bara unga, även om de har ändrat sina tittarvanor snabbast och mest. Tittningen online ökar successivt i flera genrer och målgrupper.

Här är onlinesiffrorna för fjärde säsongen av "Skam":

Site Titel Avsnitt Längd Publicerad Starter KO(8) Webbpublik KO(8) Summa tid KO(8) Snittid KO(8)
SVT Skam 4:01:00 25:08 2017-04-15 944 931 468 516 196 256 12:27:00
SVT Skam 4:02:00 18:14 2017-04-22 755 154 453 477 137 807 10:56:00
SVT Skam 4:03:00 28:16 2017-04-29 741 535 406 932 191 710 15:30:00
SVT Skam 4:04:00 30:26 2017-05-06 739 642 402 484 204 149 16:33:00
SVT Skam 4:05:00 27:29 2017-05-13 859 935 412 937 189 148 13:11:00
SVT Skam 4:06:00 30:50 2017-05-21 409 713 225 689 115 979 16:59:00
SVT Skam 4:07:00 36:42 2017-06-03 797 017 404 968 247 705 18:38:00
SVT Skam 4:08:00 36:01 2017-06-10 919 443 448 613 269 293 17:34:00
SVT Skam 4:09:00 48:21 2017-06-17 911 366 417 981 336 823 22:10:00
SVT Skam 4:10:00 59:25 2017-06-26 964 400 434 184 429 963 26:45

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SVT Play

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.