Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Digitalt presenteras av:

"Visar inte hur mycket pengar som läggs"

Publicerad: 25 November 2010, 09:39
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:30

Match.com är överlägset största annonsör på webben, enligt Sifo RM. Men företaget redovisas fel.


Ämnen i artikeln:

TNS SifoSifo Reklammätningar

Eftersom Sifo mäter bruttoinvesteringar hamnar ideella organisationer som Världsnaturfonden och Actionaid bland de största annonsörerna på webben, trots att de inte betalar fullpris.

Samma sak gäller för Schibstedägda sajten Lendo.se, som lär ha fått stora rabatter på Aftonbladets sajt.

– Våra mätningar säger inte exakt hur mycket pengar som spenderas, men visar hur mycket annonsörerna syns och var de väljer att synas, säger Lars Näsström, projektledare på TNS Sifo.

Den överlägset största annonsören på webben är dock Match.com, som lade 46 miljoner kronor brutto på displayannonsering i oktober, enligt Sifos siffror, flerdubbelt mer än andra stora annonsörer som Bredbandsbolaget och Fox Film.

Förklaringen till Match.coms dominans är att företaget köper mycket överblivet utrymme på Aftonbladet.se, men redovisas som en bokad annonsör. Sifo ligger på Aftonbladet för att ändra redovisningen, enligt Lars Näsström.

Läs mer om Sifos webbmätningar i DM Plus.

De tio största annonsörerna oktober 2010 (kronor, brutto)

Match.com 46 miljoner

Världsnaturfonden 10 miljoner

Lendo 8 miljoner

Bredbandsbolaget 7,8 miljoner

Fox Film 5,3 miljoner

SF 4,7 miljoner

Mediaupdate 3,4 miljoner

Svenska Spel 3,2 miljoner

Bet365 2,7 miljoner

Tele2 2,6 miljoner

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.