Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Digitalt presenteras av:

Viral succé för ”Kära pappa”

Publicerad: 10 December 2015, 10:18
Uppdaterad: 10 December 2015, 15:00

Emanuel Karlsten berättar om den enorma spridningen av filmen som gav honom ny insikt.


Det var under onsdagen som journalisten Emanuel Karlsten delade kortfilmen ”Kära pappa” på sin Facebook-sida.

Det dröjde inte länge innan det visade sig att filmen hade ett alldeles särskild sätt att beröra, då den kort därefter exploderade på sociala medier. Klippet har i skrivande stund fått 79 000 delningar och nära på 3,5 miljoner visningar.

”Kära pappa” är skapad av den norska hjälporganisationen Care, med ambitionen att visa upp hur kränkningar och våld är vardag för många flickor och kvinnor livet igenom. I filmen talar en flicka till sin pappa och ber honom att göra allt han kan för att faktumet att födas som flicka inte ska fortsätta vara den största av alla faror.

Emanuel Karlsten säger till Dagens Media att det känns fantastiskt att klippet har fått sådan spridning.

– Jag trodde nog att det skulle bli ganska delat, men inte i närheten av en sådan extrem viral framgång som det faktiskt har blivit. Jag sitter just nu och gör listor över virala Facebook-inlägg, Youtube-filmer och liknande över året, och kan inte se att ett svensktalande klipp har fått så stor spridning på mindre än ett dygn. Det känns helt galet.

– När jag stötte på det här klippet undersökte jag direkt om det fanns på Facebook. Efter det kontaktade jag alla inblandade och frågade om jag fick dela det på svenska, eftersom Care själva inte har något intresse av att lägga upp det svensk-talande klippet på sin norska Facebook-sida, säger Emanuel Karlsten.

Filmens goda tonträff och dess sätt att ta upp ämnet utan att skuldbelägga, var det som fick Emanuel Karlsten att tro på en god spridning.

– Sedan fungerar det ju generellt så i världen att det är lättare att ta till sig ett sådant här budskap från en man, som berättar om sin egen insikt och hur ögonöppnande filmen har varit, speciellt för män själva. Det var därför jag så gärna ville dela det – jag kände mig träffad och upplevde en kollektiv skuld. Filmen behandlar ämnet med en stor kärlek för medmänniskan.

Emanuel Karlsten berättar vidare hur människor hör av sig till honom och öppnar upp sig kring hur klippet har drabbat dem.

– Det är rörande att få höra människors berättelser om hur filmen har fått dem att se tillbaka på sin uppväxt och reflektera över saker som de varit med om, som kanske har befunnit sig i gråzonen för vad som är okej och inte. De undrar varför de inte reagerat tidigare och hur viktigt det har varit för dem att få se filmen. Det känns konstigt att jag ska bli föremål för den tacksamheten, men samtidigt är det såklart fantastiskt att få vara en del av det, säger han.

Filmen är en del av Cares:s internationella kampanj ”16 days of Activism” och är gjort tillsammans med reklambyrån Schjærven och regisserad av svenske Jakob Ström i Sverige.

"Kära pappa" finns i nuläget med norskt, svenskt och engelskt tal. Care vill dessutom översätta den till ryska.

Emanuel Karlsten tror att filmen kan få god internationell spridning.

– Marknadsföringsmässigt tror jag det är smart att få hitta en ambassadör som kan stå för budskapet, eftersom en tydligare avsändare i de flesta fall gör det lättare att ta till sig. Nästa steg är att hitta ett sätt att få ut budskapet på internationell marknad.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev