Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Vinst för Stureplansgruppens vimmelsajt

Publicerad: 7 Augusti 2009, 04:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:17

Stureplan.se visar vinst för första gången.


Stureplan.se fungerar som en slags kundtidning för nöjeskoncernen, där man publicerar vimmelbilder och nyheter från dess krogar och hajpar medarbetare och bloggare i artiklar.

Sajten ska annonsfinansieras men hittills har den varit en kostsam verksamhet för ägarna Stureplansgruppen.

Under perioden juli 2006 till december 2007 redovisade bolaget Webzine Stureplan AB en förlust på 3,7 miljoner kronor, på en om nettoomsättningen på 4,5 miljoner kronor.

Under 2008 vände resultatet till vinst.

Nettoomsättningen minskade visserligen till 3,9 miljoner (men föregående bokslutsperiod var som sagt längre).

Däremot ökade posten "övriga rörelseintäkter" från 38.000 kronor till 8,5 miljoner och rörelseresultatet uppgick till 6,3 miljoner.

På sista raden blev resultatet 3,7 miljoner plus. Bolaget har enligt bokslutet tre anställda; år 2007 var den siffran det dubbla.

Webzine Stureplan lämnar 2,6 miljoner i koncernbidrag till ägaren Stureplan Media.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.