Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Vill skapa buzz kring svenska startupbolag

Publicerad: 1 Augusti 2013, 11:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:39

Sverige producerar massor med startupbolag men när det kommer till att marknadsföra sig själva ställer Jantelagen till det, säger James Pember, grundare av Swedish Startup Space.


Som inflyttad från Perth i Australien slogs James Pember av mängden startupbolag i Sverige.

– Sverige har en av de bästa scenerna i världen. Men folk hänger i sina egna små grupper och ingen har velat ta steget att ta kontakt med varandra, berättar han för Dagens Media.

Likaså slogs han av hur svårt det är för små företag att nå ut i svenska medier, vilket leder till att många istället vänder sig till amerikanska medier och missar potentiella möjligheter på den lokala marknaden.

Detta fick James Pember att tillsammans med Anders Hassis och Pär Häggström starta bloggen Swedish Startup Space med syftet att skapa buzz kring svenska startupbolag.

– Vi vill agera som en bro för företagen för att få medier och investerare att få upp ögonen för dem, säger han.

Sedan starten i februari har sajten knutit kontakter med en rad företag och har, enligt James Pember, ett antal framgångsrika företag och investerare bland de återkommande besökarna.

På sajten finns förutom blogginlägg om nya startups artiklar skrivna av återkommande kolumnister och jobbannonser.

Inom kort kommer de även att öppna för annonsörer.

– I dag är bloggen ett sidoprojekt men vår ambition på sikt är att den ska generera intäkter, säger James Pember.

Helen Preutz

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.