Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

"Viktigt att man tar bort annonsen snabbt"

Publicerad: 28 Augusti 2018, 08:47
Uppdaterad: 28 Augusti 2018, 13:46

"Av förklarliga skäl kan den automatiserade handeln effektivisera något enormt, men det gör att den kvalitativa kontrollen man har vid ett mänskligt förfarande försvinner", säger Kristina Juhlin, vd för Amnet. Foto: Janne Naess/Press

UPPDATERAD. Högerextrema annonser har dykt upp hos flera publicister via programmatiska köp. Branschexperterna förklarar hur det fungerar.


Ämnen i artikeln:

Programmatic

Flera personer har vittnat om att de har fått upp annonser från det högerextrema partiet Alternativ för Sverige. Annonserna ska ha dykt upp på både Dagens Nyheters, GP:s och Dagens Medias sajt.

Bonnier News försäljningsdirektör, Alexander Lydecker, säger att man ännu inte kunnat bekräfta att annonserna är äkta medan GP:s nyhetschef Johan Sköld, i en kommentar till Breakit, säger att annonsen har "kommit in via ett automatiskt annonssystem". Ännu är det inte klart exakt hur annonserna har kunnat hamna på sajterna.

Generellt så sker de digitala annonsköpen för olika sajter för det mesta genom så kallade programmatiska köp. Istället för att, som förr, ringa in och köpa upp ett annonsutrymme digitalt så sker den typen av transaktion istället automatiskt genom tekniska plattformar (SSP, DSP samt DMP).

Kristina Juhlin, vd på Amnet, säger att diskussionerna kring programmatiska annonsköp oftast handlar om att säkerhetsställa att annonsören syns i en "säker miljö", alltså att annonsörer syns i miljöer som är fördelaktigt för annonsören och som gynnar varumärket – inte tvärtom.

– Det är intressant att det i det här fallet blir det omvända, att publicisterna inte vill ha särskilda annonser, säger Kristina Juhlin.

Hur annonserna kunde dyka upp hos publicisterna är deras uppgift att svara på, säger Kristina Juhlin, samtidigt som hon påpekar att det generellt kan bli fel i algoritmerna för vad som släpps igenom och inte.

–  Av förklarliga skäl kan den automatiserade handeln effektivisera något enormt, men det gör att den kvalitativa kontrollen man har vid ett mänskligt förfarande försvinner. Man skulle ha kunnat ha en ännu mer restriktiv hållning kring vilka annonser som släpps igenom, men då blir det också en ekonomisk fråga, hur restriktiv ska man vara, säger hon och fortsätter:

– Det viktiga när sådant här händer är att det uppmärksammas snabbt och att man tar bort annonsen snabbt. Det är en fördel att det går att avbryta annonser direkt och sedan ta lärdom av det. Jag har full förståelse för att det aldrig var meningen att annonsen skulle visas, men när tekniken är förhållandevis ny måste vi kontinuerligt lära och lära om algoritmerna vad vi godkänner och strikt filtrera bort det vi inte accepterar i takt med att marknaden förändras.

Mauritz Dahl, senior programmatic specialist, på Heart & Science, säger precis som Kristina Juhlin att fördelarna med programmatiska köp är många men att det finns sätt att kringgå systemet.

– Tyvärr finns det möjligheter för de annonsörer som normalt sätt inte får synas hos vissa publicister att kringgå regelverk genom programmatiska köp, säger han och fortsätter:

– Däremot kan detta förhindras då publicister har möjlighet att använda rätt verktyg och ha rätt kompetens inom de programmatiska för att säkerställa en säker annonsmiljö, både för deras läsare men även för andra annonsörer. I publicisternas SSP finns det möjlighet att flagga för vad det är för typ av kund som vill annonsera, och har då även möjlighet att manuellt godkänna annonserna innan de får synas på hemsidorna.

Mer om programmatiska annonsköp:

DSP står för demand side platform och är en plattform som används av annonsören. De som köper annonser åt annonsörer (oftast mediebyråer) väljer vilka medier och format man vill köpa, till vilket pris. Det går även att göra val kring exempelvis frekvens och målgrupper.

SSP står för supply side platform och används av utbudssidan, alltså publicisterna. Där ställer de i sin tur in vilka format som finns tillgängliga till vilket pris.

DMP står för data management platform och gör det möjligt för DSP och SSP att leverera data till en DSP eller en SSP. Syftet är att kunna styra mot olika målgrupper och segment för att få så bra utfall och utbud som möjligt.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Programmatic

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev