Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Viktig nylansering för Myspace

Publicerad: 2 November 2010, 04:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:33

I dag är det premiär för nya Myspace.com. Sajten tonar ner det sociala nätverkandet och lyfter fram det man är bäst på – att sprida sin egen eller dela med sig av andras musik och filmklipp.


Efter storhetstiden för ett par år sedan har framför allt konkurrensen från Facebook har Myspaces medlemsantal stagnerat och bolaget kostar ägaren News Corp åtskilliga miljoner. 174 miljoner dollar tredje kvartalet enligt Brandrepublic.com.

Nu satsar News Corp på ny logga, ny sajt och nya tjänster för att få sajten på fötter. Snart kommer även en mobil version av nya Myspace.com.

– Nylanseringen visar också att ägaren News Corp inte lämnar MySpace åt sitt öde utan har en genuin tro på sajten, säger Dag Bengtsson som ansvarar för Myspaces försäljningen på Myspace i Sverige.

Uppnår inte nyanseringen önskad effekt talar dock mycket för att News Corp försöker hitta en köpare till sajten. Nya Myspace har premiär i USA den 1 november i betaversion. Den internationella lanseringen dröjer ännu ett par veckor.

Den nya loggan, där ordet ”space” i Myspace har ersatts av ett tomt "mellanrum" som motsvarar det innehåll som medlemmarna själva bidrar med, har redan varit känd en tid och har väckt många reaktioner.

Sajten har även en helt ny visuell identitet och nya funktioner och produkter, med belöningar till de mest aktiva användarna.

– Vad omgörningen kommer att betyda för annonsörerna är för tidigt att säga. Det primära nu är att sajten fått ett skönhetslyft och en vitaminkick, säger Dag Bengtsson som ansvarar för Myspaces försäljning i Sverige.

Myspace.com la ner sin försäljning i Sverige sommaren 2009, men i augusti i år återupptigs den lokala försäljningen i Norden av Dag Bengtsson på säljbolaget The Great Northern.

– Arbetet är fortfarande i sin linda, men än så länge går det bättre än väntat trots att konkurrensen är hård. Få aktörer inom musik kommer upp till vår storlek.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.