söndag5 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Vice startar musikkanal på Youtube

Publicerad: 8 februari 2012, 11:01
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:26

I helgen lanserade Vice musikplattformen Noisey på Youtube. ”Vi vill bli världens största och mest relevanta musikplattform”, säger Michael Mohn, vd för Vices nordiska verksamhet.


RL

Rebecka Lindberg


Den första filmen som lades upp var M.I.A:s nya musikvideo för låten Bad girls.

– I 48 timmar fanns låten bara hos oss, säger Michael Mohn.

Michael Mohn är nöjd med lanseringen. På tre dygn hade 7,7 miljoner tittare sett videon och kanalen fick 8 227 följare.

Det var M.I.A som hörde av sig till Noisey och ville att de skulle visa upp musikvideon.

– Det var hon som ville säkerställa att hon fick en stark lansering. Självklart sa vi ja, vi älskar ju dig, säger han och fortsätter:

– Vi finns på många sajter och i de sociala medierna och hon vet att när vi trycker på knappen når det ut.

Förutom musikvideor ska Noisey livestreama konserter, intervjuer med både artister och fans och även en del dokumentärer, allt med temat musik.

– Vi vill fånga upp kulturen kring musiken och all musik som är viktigt för ungdomar, säger Michael Mohn.

I dag riktar sig Noisey till ungdomar mellan 18 och 35 år och finns på 34 olika marknader i världen.

– Vi kan blanda live från Rio till London, Tokyo och Shanghai, säger han.

Tjänsten är annonsfinansierad.

– Allt vi gör är alltid gratis för konsumenten. Alla annonser ska alltid vara relevanta för vår målgrupp på en global nivå.

Exempel på annonsörer är Nike, Adidas, Levis och olika mobiltillverkare.

– Det är både prerolls på upp till tio sekunder och banners som vi har.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev