Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Viaplay-chefen: "Vi har produkter som är starkare"

Publicerad: 18 september 2012, 12:33
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:11

TV4-Gruppen, C More och Bonnier sjösätter snart den nya svod-tjänsten Filmnet. Niclas Ekdahl, vd på MTG:s Viaplay, är dock inte oroad av den nya aktören på marknaden.

Ämnen i artikeln:

Viaplay

EH

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Utöver Filmnet gör även HBO och Netflix intåg på den nordiska marknaden under hösten. Viaplays vd Niclas Ekdahl säger dock att detta är något som Viaplay har förberett sig för under lång tid.

– Filmnet, och även de ytterligare aktörerna, har vi ju på något sätt vetat om och känt till under en lång period. Med Viaplay har vi under flera år gjort en tjänst som de efterliknar. Vi känner oss komfortabla i att vi har produkter som är starkare, säger han till dagensmedia.se, och fortsätter:

– Vi har en strategi som vi slog in på för ett bra tag sedan och vi ser inte någon anledning till att revidera den. Nya aktörer ser vi som en självklarhet och det ska bli intressant se vad som händer.

Samtidigt förlängde Viaplay nyligen flera stora filmavtal. Avtal som gör att Viaplay nu sitter än säkrare, säger Niclas Ekdahl.

– Förra veckan annonserade vi att vi gjort flera nya innehållsavtal, så vi har säkrat upp, speciellt på filmsidan säger han.

Hur svårt kommer det vara att hävda sig i den ökade konkurrensen?

– Det är jättesvårt att sia om. Från min sida så är det något som slutkunderna bestämmer. Det vi gör är att vi ser till att ha innehåll som slår konkurrenterna på fingrarna.

Hur viktigt blir det att positionera sig på video-on-demand-marknaden?

– Det är klart att från ett positivt perspektiv så kan vi gemensamt sätta subscription video-on-demand på kartan. Fler kommer få upp ögonen för att, mot en avgift, titta obegränsat på tv och film över internet.

Vad finns det för negativa konsekvenser?

– Ja, det kommer att vara svårare för slutkonsumenten att avgöra vad de olika tjänsterna levererar och vad de har för innehåll.

Hur tror du att Filmnet kommer att stå sig i konkurrensen?

– Det är för tidigt för mig att spekulera i vad slutkonsumenten har att säga. Jag kan mer referera till våra avtal och innehåll, där vårt utbud, framför allt vad gäller filmer, är starkare än Filmnets.

Hur kommer er marknadsföring att se ut nu när de nya aktörerna gör sina intåg?

– Just nu har vi en relativt stor kampanj i våra egna och externa kanaler och vi fortsätter driva på. Det är ju en styrka vi har i jämförelse med exempelvis Netflix och HBO att vi har fantastiska marknadsföringsmuskler i våra egna kanaler, främst vad gäller tv och radio.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev