Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

”Vi vill ha ett premiumpris på våra produkter”

Publicerad: 21 December 2010, 12:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:27

Macworlds Ipad-app kritiseras för sitt höga pris – av de egna läsarna. Nu svarar Macworlds chefredaktör Andreas Leijon.


Ämnen i artikeln:

IDGIpad

Flera av tidningarnas Ipad-appar har kritiserats för att ligga för högt i pris. Bland annat tar Svenska dagbladet 28 kronor per dag, eller 185 kronor i månaden för icke-prenumeranter.

När Macworld släppte sin app med priset 75 kronor per utgåva drabbades tidningen av en läsarstorm på sin egen sajt.

Hittills har 89 kommentarer kommit in, varav de flesta handlat om just priset.

”Det är helt fel väg att gå! Alla tidningar som tar hutlöst betalt för Ipad utgivningen tänker mycket kortsiktigt, knappt så långt näsan räcker”, skriver signaturen Xpdtios.

En annan läsare frågar: ”Var inte poängen med digital distribution att det skulle bli billigare för konsumenterna?”

Men Andreas Leijon, chefredaktör på Macworld, värjer sig mot kritiken. Han väljer att svara på dagensmedia.ses frågor per mejl:

– Reaktionen handlar egentligen om den digitala distributionsformen, där man är van att det mesta är gratis eller kostar 7 kronor. Klart att 75 kronor kan tyckas mycket i det perspektivet. Men skulle vi satt priset till 35 kronor är jag övertygad om att reaktionen hade varit liknande, säger Andreas Leijon.

Överlag har responsen dock varit bra, menar Andreas Leijon, som hävdar att han fått kommentarer som ”bästa magasinappen hittills för Ipad”.

– Själva Ipad-tidningen älskar läsarna. Men jag tror prisdiskussionen är en initial sådan. 75 kronor är lite drygt två bussbuljetter, en lyxigare chokladkaka eller en bukfylla på ett mediokert lunchhak. Eller då en Macworld i antingen pappers- eller Ipad-version.

Vissa av era läsare påpekar att ett lägre pris faktiskt kan innebära fler sålda utgåvor, hur ser ni på det?

– Klart att vi skulle sälja fler lösnummer om Macworld för Ipad kostade 7 kronor, men vi vill hellre ha ett premiumpris på våra produkter och möjlighet att göra enskilda kampanjer där vi sänker priset.

Att de skulle ligga fel prismässigt har Andreas Leijon "inte sett något tecken på", och menar att appen i själva verket säljer bra. Han vill dock inte ge ut några försäljningssiffror.

– Det kokar ned till att göra bra produkter som folk är villiga att betala för. Det finns inget högt eller lågt pris, det finns bara rätt pris.

Ardalan Samimi

Ämnen i artikeln:

IDGIpad

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.